יש לי תנור דו תאי, אבל האדים עוברים מתא אחד לשני, מה עושים?

שאלה

שלום לכב' הרבנים שליט"א

ברשותנו תנור 'סאוטר' דו-תאי באישורכם ההלכתי, שרכשנו לפני כשבע שנים. השתמשנו בתא העליון לחלבי ובתחתון לבשרי. לפני כשנה שמנו לב לפתע כי לאחר השימוש בתא התחתון מצטברים אדים גם בתא העליון. ניסיתי כמה פעמים לבדוק במישוש את האדים שבתא העליון בשעה שהתא התחתון פעל, ולהערכתי הם לא היו חמים.

כעבור זמן מה, כשראינו שהתופעה חוזרת על עצמה, הפסקנו להשתמש בתא העליון, ואנו ממשיכים להשתמש רק בתחתון.

ברצוני לציין, כי הגומי האוטם את דלתות התאים נשחק ונקרע קצת.

  1. האם אכן לא ניתן להשתמש יותר בתא העליון?
  2. האם ניתן להכשיר אותו לשימוש בדרך כל-שהיא?
  3. אם השימוש בתא התחתון מותר ללא כל חשש?

תודה מראש על תשובתכם

תשובה

תשובת רבני המכון:

התופעה אותה ציינת אינה אמורה להתרחש בתנור תקין, והסיבה לכך היא כנראה באיטום המוחלט שנשחק עם הזמן, וכפי שציינת בעצמך שהגומי נשחק ונקרע קצת.

עליכם להזמין בדחיפות את השירות מן החברה, שיחליפו לך את הגומי, יבדקו את האיטום בין התאים ויתקנו את כל הדרוש תיקון.

לאחר מכן מומלץ שתבצע בעצמך את הבדיקה, עליה אנו ממליצים – גם כבדיקה ראשונית מיד לאחר הרכישה – לכל לקוחות תנורי האפייה הדו-תאיים שבאישורנו ההלכתי המהודר, לחמם בתא התחתון מים בכלי, ולאחר כ-10 דקות לבדוק אם מצטברים אדים על דלת התא העליון. במידה ואכן נתקלים בתופעה שכזו יש לפנות מיד לשירות להסדרת הליקוי.

 

הדיון ההלכתי באשר לשאלותיך:

  1. למרות שיש כמה סברות להקל במקרה זה, וביניהן: א) יתכן בהחלט שהאדים המתפרצים מן התא התחתון לתא העליון מגיעים לשם כשהם כבר קרים, ועל כל פנים פחות ממידת חום שהיס"ב (יד סולדת בו), וכפי שנוכחת בעצמך לראות. ב) יש לדון גם אם כמות אדים קטנה שכזאת שמתפרצת מחוץ לתא הסגור דינה כזיעה להבליע טעם בשר בדפנות התא העליון. ג) מאחר שדפנות התא העליון הן בוודאי קרות (שכן גם אם הן מתחממות מעט כתוצאה מהחום הסביבתי המופרש מהתא התחתון הן אינן מגיעות לחום שהיס"ב), הרי שגם אם האדים העולים הם חמים יש לדון עד כמה יש בכוחם להבליע בדפנות התנור, ואם דנים בזה דין 'תתאה גבר', שאינו בולע אלא כדי קליפה, דאדמיקר ליה בלע, ולכאורה הר"ז תלוי בדין היתר ואיסור שנוגעים זב"ז (ולא שנפלו זע"ז). ועי' בזה בדברי הרמ"א (יו"ד סי' קה ס"ג) ובדברי הט"ז (שם סק"ה) ובמה שכתבו ע"ז בביאור הגר"א (שם סקי"ח) ובפמ"ג (שם במשב"ז סק"ה, ובסי' צא במשב"ז סק"ה ד"ה ומיהו) ובגליון הגרעק"א (ע"ד הט"ז שם). ועפי"ז יש לדון בדין בליעה כ"ק אם מותרת בדיעבד, ובפרט במקום דלא שייכא קליפה, ועי' בזה במג"א (סי' תסז סקל"ג) ובש"ך (יו"ד, סי' צא סק"ח) ובפמ"ג (יו"ד, סי' ע בשפ"ד סקכ"ב, ובסי' צא במשב"ז סק"ה ובשפ"ד סק"ח וסקי"ד). ד) מן הסתם יש בדפנות התא העליון הרבה יותר משישים כנגד האדים המעטים העולים לשם מן התא העליון ואולי נבלעים בתוכן.

עם כל זאת, לכתחילה אין לסמוך על הסברות הללו ולהמשיך להשתמש בתא העליון לחלבי במצב הנוכחי, ועליכם לתקן מידית את כל הליקויים, במידה ואתם רוצים להמשיך להשתמש בתא העליון לחלבי ללא כל חשש, ברמת ההידור הגבוהה הקיימת בתנורי האפייה שבאישורנו ההלכתי.

אמנם לשימוש בתא העליון לתבשילי ומאפי פרווה יש להקל עוד קודם התיקון, ובמיוחד לאחר שחלפו 24 שעות מהשימוש האחרון בתא התחתון.

  1. בצירוף כל הסברות האמורות לעיל, בוודאי שניתן לכתחילה לסמוך על הכשרת התא העליון, לאחר תיקון הליקויים ואטימה מחודשת של התאים, כדלהלן:

להמתין 24 שעות מעת השימוש האחרון בתנור, ולאחר מכן להפעיל את התא העליון על רמת החום המקסימלית שלו למשך כחצי שעה, כאשר כל התבניות והרשתות השייכות לתא זה נמצאות בתוכו.

לאחר הכשרה זו תוכלו לחזור ולהשתמש בתא העליון לחלבי ללא כל חשש (לאחר האיטום ותיקון הליקויים, כאמור).

למעשה, באפשרותכם לנהוג כן עוד קודם לתיקון הליקויים, וקודם כל שימוש בתא העליון לחלבי להכשיר אותו באופן האמור לעיל, אלא שאין זה מומלץ, ועליכם לחתור לתיקון הלקויים והאיטום בהקדם האפשרי.

  1. השימוש בתא התחתון מותר ללא כל חשש עוד קודם תיקון הליקויים.

 

בברכה מרובה

רבני המכון המדעי טכנולוגי להלכה

(מתוך בטאון אספקלריה הוצאת המכון המדעי טכנולוגי להלכה)