יין של שביעית

שאלה

בס"ד
שלום לכבוד הרב ! שאלתי לגבי יין של שביעית שכתוב על הבקבוק כשר לפסח שמעתי שעור שבו הרב גדעון בן משה סיפר שיש בעיה ביין הזה שמשתמשים בו ל ארבע כוסות כיוון שהסוחרים שמים את הכתוב כשר לפסח ועמך ישראל לא יודים שהיין של שנה שביעית ונכשלים בשתיתו עוד שמעתי מחבר שלכאורה מותר לשתות את היין אבל צריך לשמור על קדושתו ולא לשפוך אותו או מה שנשאר ממנו הייתי מבקש להבהיר לי את הסוגיא על כל צדדיה תודה ושיהיה לנו פסח שמח וכש לפי ההלכה תודה

ניסים

תשובה

ניסים שלום וברכה

אתה מדבר על היבול יינות שיהיו בעזרת השנה בשנת תשפ"ג.

בענבים כבכל הפירות הולכים אחרי חנטה, כל הענבים שיצרו מהם יין השנה חנטו כבר בקיץ של שנה שעברה, ולכן אין בהם קדושת שביעית, ואילו היינות של הענבים שיחנטו בקיץ של שנת השביעית יהיו בשוק רק שנה הבאה.

 

 

 

לגבי הלכות שביעית שנה הבאה שנת תשפ"ג בעזרת השם:

חובת הביעור של יין הקדוש בקדושת שביעית הוא בפסח, יש מחלקות האם ערב פסח או שביעי של פסח, ונהוג להחמיר לבער כבר בערב פסח.

דעת הרמב"ם שביעור הוא לבער את התוצרת ולא רק להפקירו, וכן מנהג הרבה מהפוסקים הספרדים, אולם מותר להשאיר לכל אדם מזון ג' סעודות. [הפוסקים דנו האם מותר להשאיר כל מה שרגילים להשתמש ביום טוב ראשון של פסח, כלומר 4 כוסות וכן כוס לקידוש בבוקר, או שמותר להשאיר לכל היותר 3 כוסות יין לאדם].

דעת הר"ש שביעור הוא להפקיר את התוצרת. וכן מנהג האשכנזים.

ולכן לנוהגים כדעת הרמב"ם אפשר להשאיר רק כמות מצומצמת של 3 כוסות יין לנפש, ויש מתירים עד 5 כוסות לנפש]. ואילו לאשכנזים ניתן להפקירו ואחר כך לקחת אותו הביתה ולהשתמש בו [אם כי נוהגים שלא לזכות בו עד שביעי של פסח שמא זהו זמן הביעור].

 

נקודה נוספת שצריך להזהר שלא לקחת את הכוס השני יין שיש בו קדושת שביעית, כיון שנהוג להטיף טיפות באמירת עשר המכות, וע"פ רוב הם הולכות לאיבוד, אך מי שרוצה לשתות טיפות אלו אין בכך בעיה.

 

יין עם קדושת שביעית זה או אוצר בית דין, ובעבר היה דף הוראות מפורטות בכל ארגז לפחות בחלק מבתי הדין, או יבול נכרי לנוהגים שגם ביבול נכרי יש קדושת שביעית, או אדם שלקח ענבי הפקר ועשה יין בעצמו.

 

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א