התקרבתי לדת ואני מרגישה צער על שלא ידעתי דבר על היהדות, מה אעשה?

שאלה

שלום לכבוד הרב,

אני נערה בת 14 שגרה בבית חילוני/מסורתי ובזמן האחרון התקרבתי מאוד לדת ולקב"ה ואני מרגישה צער על כך שבמשך כל חיי כמעט ולא ידעתי שום דבר על היהדות ועל החשיבות שלה.

יש מספר נושאים שאשמח אם תייעץ לי בהם.

א. התחלתי להתפלל את תפילת השחר, קריאת שמע וגם ליטול ידיים. בנוסף לזה אני אומרת גם את ברכת אשר יצר, ברכת המזון, קריאת שמע שעל המיטה, את ברכות הנהנין, את נשמת כל חי וקוראת תהילים לכל יום. האם יש תפילות/ברכות נוספות שאתה ממליץ לי להגיד במשך היום או שאני יוצאת מידי חובה?

ב. מכיוון שאני גרה בבית חילוני משפחתי מחללת שבת (אני שומרת) והמטבח לא מופרד מה אתה חושב שאני צריכה לעשות לגבי זה? (אני לא יודעת אם הם יגיבו בצורה חיובית אם אני אבקש להכשיר את הבית…) לצערי הם גם לא עושים קידוש (האח הבכור שלי חילוני לגמרי ולא רוצה לעשות) האם אני צריכה לעשות לבד?

ג. אני לומדת בבית ספר חילוני (בשנה הבאה אעלה לכיתה י') ובזמן האחרון יש לי מחשבות על לעבור בשנה הבאה לאולפנה האם אתה ממליץ על כך?

תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

התפעלתי מהאופי והנחישות, כבת לאברהם אבינו שהצליחה להתקרב לבדה לבוראה, ועם הכוחות המופלאים שלך אין ספק שתגיעי רחוק.

לגבי התפילה הכי חשוב זה ברכת המזון וברכת הנהנין קריאת שמע ושמונה עשרה. ובמידת היכולת אפשר להרחיב לכל ברכות השחר, ושאר חלקי תפילת שחרית. מעבר לזה חשוב לתת ללב שלך להתפלל מה שהוא מרגיש ומתחבר אליו, ואת עושה את זה מצוין. פחות חשוב הכמות כמו האיכות, עדיף תמיד מזמור אחד שאת מחוברת והוא מכל הלב, מלהספיק  לומר הרבה מזמורים.

חשוב גם להתפלל במילים שלך לא צריך יותר ממשפט אחד, אך לזכור שיש לך אבא אוהב ולבקש את מה שאת צריכה ספציפית באותו יום. גם בדברים קטנים למשל לפני מבחן להגיד 'השם תעזור שאצליח במבחן'. השם מחכה למשפט הזה, ורוצה שנבקש כדי לעזור לנו.

לגבי הכשרות בבית, חשוב לעשות הכל בהדרגה, ומאד לכבד את ההורים, ותמיד לבא ממקום מכבד. תזכרי שזה רצון השם להתקדם בהדרגה עד שבעזרת השם תגיעי ליעד המושלם.

תתחילי בלשמור בעצמך לאכול רק כשר, ואם בבית מערבבים בשרי וחלבי תתחמקי מלאכול את אותו מאכל. בשלב הראשון תעזבי את הנושא של הכלים. בהמשך בעדינות תבדקי אם מוכנים להכשיר את המטבח עבורך, או לפחות להקפיד על ההפרדה מהיום והלאה, על כל מה שיסכימו תפרגני ותודי על ההתחשבות. מה שאמא שלך תסכים תדגישי לה כמה את אוהבת אותה ומעריכה אותה על שהיא מתחשבת ברצונך. [מנקודת מבטם זה באמת התחשבות גדולה מאד].

תחפשי את ההתחשבות הכי קטנה של בני הבית בדרכך החדשה, ותפרגני ותודי להם. למשל גם אחד מהמשפחה לא מקבל את ההתקרבות שלך בעין יפה, אך הוא קנה עבורך מאכל כשר, או שינה מתכון עבורך, גם אם הוא הוסיף עקיצה, תתעלמי מהעקיצה, ותפרגני לו בכל הלב 'תודה על ההתחשבות'.

לגבי קידוש את בהחלט יכולה לעשות לעצמך קידוש, וכך ראוי לנהוג.

לגבי בית הספר אני מפנה אותך למייל של רכזת לב לאחים לנושא זה, יש לה נסיון עשיר ורב לנערות בעלות רקע דומה לשלך שרוצות לעבור לחינוך יותר דתי, מכירה היטב את האפשריות השונות, ותוכל לתת לך מענה מושלם למקרה הספציפי שלך, כולל סיוע בשלל בעיות שעלולות אולי להיות [email protected].

הרשי לי לברך אותך שתצליחי בככל מעשה ידך, והשם תמיד ישמור עליך ויכוון אותך למקומות הנכונים והטובים ביותר עבורך

ברכה והצלחה
הרב יהודה סטורץ
בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א