העברת תפילין מסבא רבא ז"ל לנכד

שאלה

בני מגיע בשעה טובה לגיל מצווה.
אבי רוצה לתת לו במתנה את התפילין של סבי ז"ל במקום שנרכוש חדש.
האם יש איזו מניעה להשתמש בתפילין של סבי או שעדיף לקנות?

תשובה

שלום וברכה

הרבה מזל טוב, יהי רצון שתזכו לגדלו לתורה לחופה ולמעשים טובים.

 

אין בכך בעיה, רק שחשוב לזכור כי יש לתפילין בלאי במשך השנים, והתפילין אמורים לשמש את הבן לאורך כל חייו, בנוסף הידע והמכשור ליצור תפילין מאד התקדם בפרט ביצירת בתי התפילין בשנים האחרונות, ויתכן שאם הסבא קנה לפני דור את הכי מהודר אז, בימינו תפילין פשוטות מהודרות יותר. והדבר תלוי גם מתי הסבא קנה את התפילין, האם זה מהבר מצוה שלו, או שהוא חידש אותם כמה שנים לפני פטירתו.

לכן אני ממליץ לקחת את התפילין למומחה שיבדוק את מצבם ויתן לך המלצה לגבי רמת הידורם ויכולתם להחזיק מעמד לאורך ימים ושנים, ולפי זה תקבלו את ההחלטה.

חשוב להדגיש כי יש בתפילין שני חלקים נפרדים לגמרי, שאותם בעצם ניתן לרכוש בנפרד, בתי התפילין והפרשיות, יתכן והמומחה יאמר לכם כי בתי התפילין המטוצרים היום הם ברמה הרבה יותר גבוה והישנות נשחקו, אך הפרשיות במצב מהודר ומעולה, ונראה שיחזיקו מעמד לעוד שנות דור. ואז צריך רק לקנות בתים חדשים. מאידך יתכן והוא יאמר לכם כי הקלף של הפרשיות ישן כבר ויש חשש שהכתב ידהה עם השנים, ולכן כדאי שתחליפו פרשיות אך הבתים מהודרים מאד.

 

במקרה והמומחה יאמר לכם כי התפילין אמנם כשרות אך לא מהודרות, ותרצו להעניק לבנכם את המיטב, תוכלו לעשות מהתפילין הישנות גמ"ח, אדם שנאבד לו תפילין או צריך למסור אותם לבדיקה או שהם נתקעו בעיר אחרת וכדומה, וזקוק לתפילין בינתים יוכל לשאול ממכם. [ניתן לפתוח גמ"ח אצלכם או להפקידם בגמ"חים קיימים בארץ]. או לחלופין להעבירו לאחד מארגונים התשובה שישאילו אותם לחוזרים בתשובה בתחילת דרכם שעדיין לא בשלים לעשות את ההוצאה הכספית לרכוש תפילין מהודרות, אך רוצים ביניתים להניח תפילין כשרות משלהם כל בוקר.

 

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א