הלכות ופרשת השבוע

שאלה

שלומות לרב
א. הלכות.
1. אם במהלך תפילה נדדה מחשבתי, מה הדין ? לחזור ולקרוא מהנקודה האחרונה שבה הייתי מרוכז ? לחזור על הכל מהתחלה ? לחזור מהנקודה האחרונה שבה יש "ברוך אתה השם" ? בסידור יש הערות של 'אם שכח', אך אלו דברים נקודתיים ולא דין כללי כמו שאני מבקש.
2. מה הדין של תספורת זקן/שפם (לא גילוחם המלא, אלא עיצובם ע"י גזירות מספרים) ? היש הלכה, מנהג בענין ?
3. דומה לשאלה ששאלתי בעבר לגבי הבוילר – אני שותה קפה עם חלב בשבת. המים החמים מתרמוס. 3א. האם החלב עובר בישול במוזגי אותו למים? 3ב. האם יש פטנט אחר למים חמים, מלבד התרמוס ?
ב. פרשת השבוע – איני מבין את ענין הערב רב. ברורות לי 2 סיבות שאהרון "פעל עימם" (לעכבם את 6 השעות כדי למנוע את פיתוי היהודים ואולי למנוע גם מהערב רב וגם מהיהודים לחטוא, וסיבת הנחיצות בהמשך הכהונה (חשש שיעשה בו 'מעשה חור')). אך מדוע הקב"ה לא מנצל את ההיזדמנות להיפרע מהערב רב ? מדוע בכלל איפשר הקב"ה למשה לספחם מלכתחילה ? לכאורה עושה רושם שיש ענין לקב"ה בסיפוחם לעמנו. האם עובדת היותו של משה בן בית במצרים, ועל כן כיבוד משה, הוא הענין פה ?

תודה רבה
(דרך אגב, ביצעתי את הרכישה של חוברות הדף היומי, ומ"שקלים" אתחיל לקבלן. עדין מאוכזב הנני שאין ש"ס שלם, בעברית פשוטה, הנגיש לרכישה במכה אחת).

תשובה

שלום וברכה

  1. יש להמשיך בתפילה מהמילה האחרונה שזכורלך שאמרת. צריך לזכור כי לכולם מאד קשה לעבור תפילה שלמה בכוונה בלי שהמחשבה נודדת, והקב"ה רוצה שנכוון לפי כוחתינו ולפי המציאות שהוא ברא אותנו, וכבר כתבו הפוסקים שלכן בימינו לא כדאי להתפלל תפילת נדבה [נושא בפני עצמו שלא נרחיב בו כאן] כיון שבימינו לא מצוי מי שיכול לכוון כראוי.
  2. ניתן לסדר את השפם והזקן כל עוד והסכין אינה נוגעת בבשר עצמו. רק יש לשים לב ששיער מקומות הפאות אפשר לקצר רק עד גובה של 5 מ"מ, מקום הפאות הוא בצמוד לאוזן – לדעה המחמירה עד תחתית האוזן.
  3. הוספת החלב לקפה בכלי שני מותרת, ואינה דרך בישול, בנוסף החלב עבר פיסטור. כלי ראשון זה הסיר או המיחם, כלי שני הוא הכוס שהעבירו אליו את המים, או הטרמוס, כששופכים מהטרמוס לכוס זה כבר כלי שלישי והוא קל יותר. אך באמת עדיף קודם לשפוך את המים הרותחים לכוס ואח"כ להוסיף את שאר המרכיבים, ולא להניח קודם את החלב ושאר המרכיבים ואז לערות מהסיר או המיחם ישירות אליהם, כיון שאז זה עירוי מכלי ראשון שהוא חמור יותר.

לגבי מים חמים יש גם אפשרות לרכוש מיחם עם מצב שבת שיש בו כשרות מהודרת כדוגמת בד"ץ העדה החרדית, המכון הטכנולוגי, כשרות הרב רובין, מצב שבת פותר את הבעיות שקיימות במיחם רגיל. וכמובן להניח סיר על הפלטה עם מים רותחים, ניתן לרכוש גם סיר עם ברז מתכת, לפני שבת מרתיחים את הסיר מלא מים, ומניחים אותו על הפלטה, ובשבת מוזגים מהברז לכוס בעוד הסיר על הפלטה.

ב. אין לנו את הכח לדון את משה רבינו ולהכנס לנעליו, למרות שכן יש נידון בחז"ל האם הדבר היה ראוי לקבל את הערב רב או לא. אך יש דבר שעלינו ללמוד לדורות שכל אדם שרוצה להתקרב לבורא עולם באמת ובתמים חובה עלינו לקרב אותו, ולא לעשות חשבונות שונים, כך מצד שני נאמר בחז"ל כי תמנע רצתה להתקרב ליהדות, אולם אברהם אבינו דחה אותה, ולכן היא הלכה ונדבקה בעשיו, ויצא ממנה עמלק שגורם לחילול השם וצרות לעם ישראל עד ימינו אנו. ולמדו מכך שמוטל עלינו שלא לדחות אף אחד.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א