האם ניקוי התנור בשיטת הידרוקלין, מספיק גם כדי להכשיר אותו לפסח?

שאלה

שלום,

 

בתור מעצב מטבחים אני נשאל לא פעם על ידי לקוחות דתיים, לגבי שיטת הניקוי בתנורים חדשים שנקראת הידרוקלין, אשר בשיטה זו התנור מנקה את עצמו באמצעות כוס מים אחת תוך 24 דקות בלבד וב-80 מעלות חום בלבד. האם ניקוי בשיטה זו מכשיר את התנור לפסח, או שיש צורך בתהליך נוסף?

וכן לגבי כל השנה, האם לאחר שימוש בתנור למאכל בשרי, הפסקת שימוש בתנור 24 שעות ולאחר מכן ניקוי בשיטה זו, מאפשרת שימוש באותו תא עבור מוצרי חלב, וכן להיפך?

תודה מראש

תשובה

תשובת רבני המכון:

שלום וברכה

 

באשר להכשרת התנור לפסח, היות והשימוש בו נעשה באמצעות חום ישיר ללא נוזלים, אף הכשרתו צריכה להיות בדרך דומה – לא 'הגעלה' הנעשית על ידי מים רותחים, אלא 'ליבון' – חום ישיר; דבר הנעשה בדרך כלל באמצעות מבער גז (ברנר). שיטת הניקוי אשר אתה מתאר מבוססת על מים ולא על חום ישיר, ובנוסף טמפרטורת המים היא 80 מעלות בלבד, ועל כן מובן מאליו שהיא אינה מספקת להכשיר את התנור לפסח.

נציין, שבתנורי פירוליטי לעומת זאת, כאשר יש וודאות שבתכנית הניקוי הארוכה הטמפרטורה בכל שטח התנור מגיעה עד קרוב ל-500 מעלות, הרי שדבר זה יכול להחליף את הכשרת התנור באמצעות ברנר, ואולם היות ולא כל תנורי הפירוליטי עומדים בקריטריונים ההלכתיים, הרי שמסיבה זו ועוד סיבות (אותן פירטנו בעבר בעלון 'אספקלריה' לחודש ניסן תשע"ט) גם בתנורים אלה יש לברר לגבי כל דגם בנפרד. בנוסף, הכשרת התנור בשיטת פירוליטי יכולה להועיל אך ורק להכשרת גוף התנור, אולם אינה חוסכת את הצורך לרכוש תבניות חילופיות לפסח, או ללבן את הקיימות באש, או בתוכנית הניקוי הפירוליטי הממושכת.

 

בין שימוש לשימוש מבשר לחלב ניתן להכשיר את התנור בדרכים נוספות. אך בכל זאת המומלץ ביותר הוא להשתמש בתנור דו תאי מופרד לחלוטין (בפיקוח והכשר הלכתי) ולייחד כל תא למין אחר.

כמובן שתוכל גם להמליץ ללקוחותיך לשקול בעת תכנון המטבח החדש, הצבת שני תנורים נפרדים לגמרי, אשר האחד ישמש למאכלי בשר והשני למאכלי חלב.

בברכה

(מתוך בטאון אספקלריה הוצאת המכון המדעי טכנולוגי להלכה)