האם מותר לומר קדיש על מי שאין מי שיאמר עליו?

שאלה

חברה קרובה של אמא שלי גרה בחו"ל ונפטרה לא מזמן. אין לה ילדים, אביה נפטר ואח שלה לא שומר מצוות ולא יאמר עליה קדיש. כנראה שאין מי שיגיד עליה קדיש. האם מותר לי להגיד עליה קדיש? ואם כן, מה בדיוק הדין ולמשך כמה זמן?

תשובה

אריה שלום וברכה

יש ענין גדול מאד לומר עליה קדיש וללמוד משניות לע"נ, האכפתיות שלך והרצון לסייע לנשמתה הוא דבר גדול.

לימוד משניות כל אחד יכול, ועדיף להרבות בכך מאמירת קדיש.

אמירת קדיש צריכה להאמר רק ע"י אדם שאחד מהוריו נפטר, כיון שאמירת קדיש בחיי ההורים מהווה פגיעה בהורים. אפשר לבקש מאדם אחר לומר קדיש עליהם. והזכות היותר גדולה לתמוך בתלמיד חכם ותמורת כך יאמר קדיש.

אך יש להעיר שהתועלת מאמירת קדיש הוא רק במקרה והאומר הוא היחיד האומר קדיש בבית הכנסת, אם יש אחרים האומרים קדיש אין תועלת לנפטר להצטרף אליהם, ולהיפך יותר תועלת הוא להקשיב ולענות בכוונה לקדיש. כמו כן לאדם שאחד מהוריו נפטר יש זכות קדימה לאמירת הקדיש, ולכן מי שמתפלל במקומות שמצויים אבלים עדיף שיתרכז רק בלימוד משניות.

אפשרות נוספת היא להתקשר לארגון כדוגמת לב לאחים העוסק בקירוב נוער שלא זכה להכיר את ערכי התורה, ולבקש מהם למצוא סניף שתוכל לממן לאחר הלימוד כיבוד כדוגמת מגש פיצה וכדו' לעודד את הנוער להגיע למקום, ואפשר לבקש מהאחראי לומר קדיש דרבנן לאחר הלימוד. זכות העידוד של נוער שלא זכה לחינוך יהודי, להכיר את תורת ישראל, הוא הזכות הגדולה ביותר לנשמה שלא זכתה להשאיר אחריה מי שיאמר עליה קדיש.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסברג שליט"א

 

‫בתאריך יום ב׳, 2 במרץ 2020 ב-12:52 מאת אחינו <‪[email protected]‬‏>:‬

מאת: אריה <[email protected]>
גיל : 21
טלפון :
עיר:
נושא: קדיש על מי שאין מי שיאמר עליו

תוכן ההודעה: