ברכות פרק תפלת השחר דף ל.

שאלה

כתוב טול המלך בתפלת הדרך רש"י אומר טול רשות אתה לא מתבייש לומר תפלת הדרך באמצע הדרך?
כבוד הרב תודה על התשובה על השאלה הקודמת האם הרב יוכל להנות לי על השאלה?

תשובה

יצחק אייזיק שלום וברכה

אם אני מבין את השאלה נכון, לשיטת רש"י שתפילת הדרך הוא בקשת רשות, כיצד נפסק להלכה שאין לומר תפילת הדרך עד שהחזיק בדרך, כלומר הוא כבר יצא מהעיר והתחיל ללכת, והרי לבקש רשות צריך לפני שיוצאים לדרך? וזה שאלה מעולה.

למעשה יש על כך כמה תירוצים וכולם נכונים:

דבר רש"י לשיטתו שתפילת הדרך ניתן לומר רק עד פרסה ראשונה ביציאה מהעיר, ולא לאחר שכבר הלך פרסה, וההסבר לכך הוא משום שאח"כ זה כבר לא בקשת רשות, בקשת רשות צריכה להיות לפני שיצאת לדרך, בדיוק כפי ששאלת. אולם רש"י עצמו מביא שהלכות גדולות חולק עליו וסבור שמה שאמרו בגמרא עד פרסה פירושו שרק לאחר פרסה צריך להתפלל תפילת הדרך, ובהחלט לשיטתו יתכן ותפילת הדרך הוא תפילה בשעת סכנה ולא בקשת רשות.

הצל"ח מקשה אם זה בקשת רשות, כיצד יודע האדם אם נענה והמלך נתן לו רשות, והוא משיב אם תפילתו שגורה בפיו יצא, ואם לאו לא יצא. אולם הוא מוסיף שסימן זה נועד רק למי שצדיק וכאשר התפילה אינה שגורה בפיו יש סימן משמים, כגון רבי חנינא בן דוסא, אך לאדם רגיל שמתקשה בתפילה אין בכך סימן. לדבריו נראה שבקשת רשות הוא הוראה רק לצדיקים שע"י התפילה גם מקבלים תשובה, ויכולים לסמוך על התשובה.

אמנם בשל"ה מובא שגם אדם רגיל יעשה סימן זה, ואם התפילה שגורה יצא בבטחון, ואם לאו יזהר מאד מהסכנות, הרי שהתשובה של בקשת רשות אינה האם לצאת או לא, אלא האם לנקוט אמצעי זהירות יוצאי דופן, וזה ניתן לברר גם באמצע הדרך.

אולם הצל"ח בספרו נודע ביהודה מברר את הדברים בצורה שונה, הוא כותב כי בקשת הרשות הוא לבדוק האם מותר לצאת לדרך המסוכנת, אם מדובר לצרכי פרנסה, שיש היתר לסכן את עצמו מעט לצורך פרנסה הוא יכול לצאת לדרך ולסמוך על תפילת הדרך, כיון שהוא התבונן בעצמו שהמלך מסכים, ואז  התפילה תגן עליו. אולם אם הוא יוצא למסע ציד ביער, דבר שאינו ראוי, ובודאי שאסור לו לסכן את עצמו, כיון שהוא התייעץ עם ההלכה, והלכה אסרה עליו, אז תפילת הדרך לא תעזור לו, כיון שהמלך אינו רוצה ביציאה, ואז הוא באמת בסכנה. לדבריו מה שנאמר שזה תפלת הדרך אין הכוונה שהתייעצות היא התפילה, אלא התייעצות הוא מחשבה לפני היציאה ואינה התפילה עצמה, והתפילה היא הצורה שבה הוא יכול להית מוגן לאחר שהתייעץ. אך התפילה יכולה להיות בהמשך הדרך בשעה שמתחיל שעת הסכנה, בתנאי שהוא נמלך קודם במלך.

אם הכוונה בשאלה שונה, אשמח שתפרש אותה, ואשתדל לענות עליה.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א