ביכורים בפת

שאלה

שלום רב,
ברצוני לדעת האם ניתן להביא ביכורים מפת שעשה מחיטי ביכורים,
אשמח גם לקבל את מקורות ההלכה,
תודה רבה מראש
אבי

תשובה

שלום וברכה

לא ידוע לי על מקור מפורש מלבד מדרש פתרון תורה, אך נראה שמותר לפחות בדיעבד, וכפי שנפרט.

בגמרא (חולין קכ:) וברמב"ם (ביכורים פ"ב ה"ד-ה"ה) מבואר שאם רוצה יכול לעשות מענבים וזיתים יין ושמן, וכן רחוקים יכולים לעשות גרוגרות וצימוקים. ובתנאי שהשינוי הוא מעלה, אך לעשות משקין משאר פירות שהוא שינוי לרעה אסור. ולפי זה מסתבר שגם פת מותר לעשות, שהרי הוא שינוי לטובה.

אמנם המאירי (חולין קכ:) כתב שלכתחילה אין לשנות את הפרי אף לעשותם יין ושמן שהוא שינוי לטובה, ולכן הרחוקים העדיפו לעשות צימוקים ודבילה ולא לעשות יין ושמן למרות שבדיעבד אם הביא יין ושמן הוא כשר. ולפי זה בודאי שלכתחילה יש להביא חיטים ולא פת.

במדרש פתרון תורה (פרשת והיה כי תבוא עמוד 278) נאמר: 'יכול יביא קמח ויביא פת ויביא שמן ויביא יין, תלמוד לומר פרי על הפרי מודים ואין מודים על שאינו פרי'. ומסתבר שדרשה זו היא כדעת המאירי שלכתחילה ראוי להביא פרי ולא יין, ורק בדיעבד מותר להביא יין.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א