אני יכול להשתמש בפסח בפלטה החשמלית של כל השנה, אם כיסיתי אותה בנייר כסף, או שזה לא מספיק?

שאלה

שלום וברכה לרבנים!

 

יש לנו פלטה לשבת עם כשרות מכונכם, בה אנחנו משתמשים כל השנה, וברצוננו לדעת האם אנחנו יכולים להשתמש בה גם בפסח, על-ידי שנכסה אותה בנייר כסף, ובפסח נניח עליה רק סירים, מבלי לכסות אותם במגבות וכדומה?

תודה רבה לכם וחג כשר ושמח

תשובה

תשובת רבני המכון:

שלום וברכה

 

למרות ששני כלים יבשים, שאין לחות ביניהם, אינם בולעים זה מזה, בכל זאת בפלטה חשמלית שמשתמשים בה בכל ימות השנה בקביעות הרי לא ימלט שבמשך הזמן נשפך או גלש עליה מסירי החמץ ותבשיליהם שעליה. לכן עלינו להתייחס לפלטה זו כאילו הוא בלועה בחמץ.

 

עם כל זאת, במידת הצורך, ניתן להשתמש בפלטה בפסח, באופן דלהלן:

  1. תנקו את הפלטה היטב בעזרת חומרים מסירי שומן, עד שתוודאו שלא נשאר על הפלטה שום לכלוך "בעין", כלומר לכלוך בולט כשומן וכדומה שניתן להרגישו במישוש.
  2. לאחר הניקיון היסודי ולאחר הבדיקה, תחממו את הפלטה למשך זמן ממושך, עד שתהיו בטוחים שהיא הגיעה לרמת החום המקסימלית.
  3. בשלב זה, בעוד שהפלטה לוהטת ברמת החום המקסימלית, ראוי לתוספת הידור, למלא מים בקומקום החשמלי ולהביא לרתיחה, ואז בזהירות רבה, לערות את המים הרותחים מן הקומקום על הפלטה.
  4. לאחר סיום התהליך, תצפו את הפלטה בנייר אלומיניום עבה (50 מיקרון), או לפחות בשתי שכבות של נייר כסף. העיקרון הוא, שעליכם להיות בטוחים שנייר הכסף יישאר שלם והפלטה תישאר מצופה כל ימות החג.
  5. לאחר שתמלאו את כל הנ"ל בדייקנות, תוכלו להשתמש בפלטה בפסח.

חשוב לציין, שמבחינת הכשרות לפסח, ככל שהפלטה הוכשרה כראוי, אין שום בעיה לכסות את הסירים במגבות, במידה והדבר נעשה בהתאם לדיני הטמנה ושהיה בשבת.

בברכת פסח כשר ושמח ובריאות איתנה

(מתוך בטאון אספקלריה הוצאת המכון המדעי טכנולוגי להלכה)