למי מותר להסתפר ולהתגלח בחול המועד ?

ח' כסלו תשפ"א -סימן תקל"א- סעיף א'- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע אסרו חז"ל תספורת וגילוח בחול המועד? מה עושים עם אדם שנדר שלא יתגלח? לאיזה מטרות מותר לצאת לחו"ל? ומדוע בזמננו אין את ההיתר של הבא ממדינת הים? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חול המועד במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקל"א סעיפים א '– ד']

גילוח ותספורת בערב יום טוב

מצוה לגלח בערב יום טוב, בין לפני חצות ובין לאחר חצות, מלבד בערב פסח שאסור לגלח לאחר חצות, ובשער הציון מביא מהפרי מגדים, שלכתחילה יגלח לפני חצות היום, וזה על פי מה שמובא בסימן רנ"א בשם המגן אברהם בשם האר"י, שהוא היה נזהר שלא לגלח כשהגיע זמן מנחה אם הוא עדיין לא התפלל מנחה, אלא שבכל זאת אומר המשנה ברורה, שמכיוון שיש חלק מהפוסקים שסוברים, שזמן מנחה הכוונה למנחה קטנה ולא למנחה גדולה, אז בערב יום טוב שהזמן דחוק, אפשר לסמוך עליהם אפילו לכתחילה, ולגלח לאחר זמן מנחה גדולה עד זמן מנחה קטנה, ומבאר המשנה ברורה, שהטעם שאסור לגלח במועד הוא כדי שלא יכנס לרגל כשהוא מנוול, ומביא השער הציון בשם הפרי מגדים, שניוול זה רק שלשים יום, אבל בפחות משלשים יום, הוא לא נחשב למנוול, ממילא, אם הפעם האחרונה שהוא התגלח היה פחות משלשים יום לפני המועד, אין עליו מצוה להתגלח שוב לפני המועד, מצד שני אומר הציון, מה שמבואר שעד שלשים יום הוא לא נחשב למנוול, זה הכל בזמנם שהיו מתגלחים לגמרי, אבל בזמננו שאין המנהג לגלח אלא במספריים, ואפילו אחרי שהוא הסתפר עדיין נשארים עליו שערות, גם בפחות משלשים יום יש ניוול.

גילוח ותספורת בחול המועד

יש איסור להתגלח ולהסתפר בתוך המועד, ואפילו שהגילוח בפני עצמו הוא דבר של היתר, דהיינו, תיקון וייפוי הגוף, בכל זאת גזרו חז"ל לאסור גילוח במועד, שמא ייכנס לרגל כשהוא מנוול, ולא יכין את עצמו לרגל, והדבר אסור אפילו לאדם שגילח לפני המועד, שגזירת חז"ל במקומה עומדת, מפני הרואים, שאינם יודעים שהוא גילח לפני המועד, ויגידו שמותר לגלח בכל אופן.

מקרי אונס שאינם מתירים גילוח במועד

אפילו אם אדם לא גילח לפני המועד מחמת אונס, כגון שנאבדה לו אבידה בערב הרגל, או האומן שאחראי על התספורת היה טרוד ועסוק ולא היה יכול לגלח, וכהאי גוונא שארי אונסים, בכל זאת אסור לו לגלח במועד, מלבד האונסים המבוארים להיתר בסעיפים הבאים, שהם אונסים המפורסמים וגלויים לכל שאינם יכולים לגלח לפני המועד, אבל שארי אונסים, אינם מפורסמים וידועים ואם נתיר להם להתגלח במועד, הם יבואו להתיר להתגלח במועד אפילו שלא מתוך אונס, וכן אדם שהיה חולה שכשהוא מסתפר מכביד עליו חוליו, בכל זאת זה לא נחשב אונס גלוי כל כך, ויבואו להתיר אפילו שלא מתוך אונס, ואף על פי שבסעיף ד' מבואר, שאדם שלא גילח לפני המועד מחמת אונס, כגון שהוא היה בבית השבייה או בבית האסורים או מנודה, מתירים לו להתגלח במועד, יבואר שם העניין מה החילוק בין האונס של סעיף ד' לבין האונס של סעיף ג'.

מקרי אונס המתירים גילוח במועד

יש אנשים שהתירו להם חז"ל לגלח במועד, והם, מי שיצא מבית השבייה ולא היה לו פנאי לגלח לפני המועד, כגון שהשתחרר בחול המועד או בערב יום טוב סמוך לחשיכה, באופן שלא היה לו זמן לגלח מבעוד יום, אבל אם הוא השתחרר באופן כזה שהיה לו זמן להתגלח מבעוד יום, הדין הוא שאסור לו להתגלח בחול המועד, משום שהוא לא נחשב כאנוס (ובשער הציון מביא מהחיי אדם, שאפיל אם הוא יצא בערב יום טוב בזמן כזה שהיה לו זמן לגלח רק שלא היה לו פנאי לזה, בכל זאת מותר, והשער הציון תמה עליו) וכן מי שיצא מבית האסורים, אפילו שהיה חבוש ביד ישראל, והשובים היו מאפשרים לו לגלח, בכל זאת, כיוון שהוא היה בצער, הוא לא גילח, ונחשב לאנוס, וכן המנודה שהתירו לו את הנידוי ברגל, ומי שנדר שלא לגלח ונשאל על נדרו ברגל, מותר להם להתגלח בחול המועד, והמשנה ברורה מביא, שבשני הדברים האלו יש אוסרים עליהם לגלח במועד, כי הייתה להם אפשרות לפייס או להישאל לחכם לפני הרגל, אלא אם כן לא היה חכם בנמצא, שאז מותר, ומכל מקום, המיקל לגלח למנודה שהתירו לו את הנידוי ברגל אף על פי שהיה לו אפשרות לבקש ולפייס שיתירו לו את הנידוי ברגל – המיקל בזה – יש לו על מי לסמוך, כיוון שזה מילתא דרבנן.

אדם הנודר שלא יגלח כלל

יש מחלוקת, בעניין אדם שנדר שלא לגלח, ונשאל על נדרו ברגל, האם הוא מותר בגילוח ברגל, שיטת המגן אברהם וכך סובר השולחן ערוך, שכיוון שלא היה כלל בדעתו להתיר את נדרו, הדין הוא, שהוא מותר לגלח בחול המועד, כי רק בחול המועד התחדש אצלו הרצון להתיר את נדרו ולגלח, ויש חולקים וסוברים, שגם בזה, רק כאשר הוא לא מצא חכם להתיר את נדרו, מותר, ובביאור הלכה כתב, שאלו שמותרים לגלח במועד, זה אפילו כדרכו בלי שינוי.

גילוח לאדם שהגיע מחוץ לארץ במועד

אדם הבא ממדינת הים בחול המועד או ממקום רחוק מאוד, שמפורסם הדבר, מותר לו לגלח במועד, אבל אם סתם בא מדרך רחוקה, אסור לו לגלח במועד, ואדם שהגיע בערב יום טוב ממקום יישוב, והוא בא בזמן שיש עוד זמן מבעוד יום לגלח, אפילו שלא הגיע לביתו עד חול המועד, זה לא נחשב לאונס, שהרי היה לו לגלח בערב יום טוב באותו יישוב שהוא יצא ממנו, ולפי המגן אברהם, המבחן הוא מה היה בערב יום טוב, אם בערב יום טוב הוא היה במצב כזה שלא היה לו אפשרות לגלח, כגון שהוא היה בספינה, אז הדין הוא שמותר לגלח במועד אף על פי שלפני ערב יום טוב הוא היה במקום יישוב שהיה לו שם אפשרות לגלח, בכל זאת בודקים על פי ערב יום טוב עצמו.

אופני ההיתר ליציאה מארץ ישראל לחו"ל

אדם שיצא מארץ ישראל לחוץ לארץ לטייל, ומחמת זה לא התגלח עד המועד, כיוון שיש בזה איסור לצאת לחוץ לארץ לטייל, אסור לו לגלח במועד, ומותר לצאת מארץ ישראל לחוץ לארץ רק אם יצא להרוויח או לראות פני חברו שזה נחשב לדבר מצוה, וכשיצא מחוץ לארץ לעבר ארץ ישראל, מותר לו להתגלח במועד באופן שהוא נאנס.

מובא בהערה למשנה ברורה 'דרשו' שתי הוספות:

א. בזמננו שהנסיעה לא אורכת זמן רב, ויש אפשרויות רבות להסתפר בכל מקום, אין את ההיתר של הבא ממדינת הים, וגם אדם שנסע באנייה ויש לו אפשרות להסתפר שם, לגביו אין את ההיתר של הבא ממדינת הים.

ב. ההיתר של 'יוצא להרוויח' מארץ ישראל לחוץ לארץ, הוא לא רק למי שאין לו שום אפשרות להתפרנס בארץ ישראל, אלא גם אדם שיש לו אפשרות להתפרנס בארץ ישראל אלא שהוא יוצא להרווחה, זה נחשב לצורך מצוה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
"מעטפה עם המחאה בסך 12 אלף דולר מארה"ב, הייתה בדרך אלינו..."
הכנתי לו מיטה וכשנכנס לחדר אמר לי: "אתה יודע שאש"ל בלי לינה זה אש?". לא הבנתי באותו הרגע...
"סיכמתי עם הבבא סאלי, שמה שהאויבים רוצים לעשות לישראל, שיעשו בינם לבין עצמם!"
13 נפשות, 2.5 חדרים, ואמונה אחת גדולה
"תגיד לי, מה חלום החיים שלך?", שאל נציג רשת הסופרמרקט...
האסיר שמע, 'נדלק' והצהיר: "מקבל על עצמי לשמור שתי שבתות!"
''אין לך מושג איזו השגחה פרטית הייתה עכשיו!"
גם על אוכל שרוף אפשר להחמיא...
המקום היחיד בעולם, שאפשר להחליף בו רכב בטעות, כאילו זה כובע...
"בחור צריך ללמוד בכיף!"
"אני כמו רואה אותו לידי, אדום כולו, מתחנן ללא מילים: אנא מחול לי!"
השבוע הייתי עד שמיעה מכלי ראשון, לסיפור שלא ניתן להישאר אדישים מולו"
"אם עשיתי עבירת תנועה – צריך להתייחס אלי כמו מחבל חמאס?"
מרגש: נתן לבנו את השטר האחרון שבכיסו כדי לנסוע לישיבה -
ישועות כאן ועכשיו!
"נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתְךָ" - ליום השנה של מרן הגר"ש בעדני זצ"ל
מרגישים תְּקִיעוּת בחיים? תבדקו אם האור אצלכם דולק!
הפקיד עצר אותם: "הטיסה כבר סגורה!". הם עמדו נבוכים. "שבת בקייב? איך??"
"לא אעשה קידוש עד שמשמשי ישוחרר ויתייצב כאן!"
יושבים כל הגויים באו"ם, ואף אחד לא עושה מאומה!"
חצי שעה המתין בתור - החזיר את המוצרים ויצא מהחנות...
כשהדרייבר פגש סוכן נסיעות מארצות הברית...
"כל השפע הגיע אלי, דווקא אחרי ששמטתי את המושכות!"
בדמעות רותחות, בלב שבור ורצוץ אמר: "ברכות יש לנו כבר למכביר! אנחנו שבעים מברכות... אני צריך 'הבטחה!' ברורה ומפורשת..."
"לפתע הגיע השכן לבניין. הרגשתי איך ה' נתן לי כוחות לעמוד בניסיון!"
תוך כדי הקריאה בתורה, סגר את ספר התורה והכניסו לארון!
את הכותרות של העיתון מומלץ לקרוא! את הפרשנות שאח"כ - לא!...
"אדם שמבקש מכל הלב - תמיד הקב"ה ישמע לתפילתו!"
חמשת העובדים הגויים קיבלו מכתב פיטורין. היהודי לא!
מקור החוסן הנפשי והגבורה היהודית - הוא כאן!
ההורים פשוט נלחמים, שהילדים שלהם ילמדו בכיתה שלו...
"כאשר אדם צריך לישועה שיברך בכוונה 'שהכל ויוושע"
איך יכול יהודי לישון, כשישראל נמצאים בצרה ובשביה???
מה יש לי לחשוב על מחר, כשאיני יודע מה יהיה מחר!?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן