יבמות קג
איך נסע הסבא מנובהרדוק ברכבת מבלי לרכוש כרטיס נסיעה?
השמר לך פן תדבר עם יעקב מטוב עד רע
לאחר שיעקב אבינו בורח עם כל משפחתו מביתו של לבן, לבן רודף אחריו ומשיגו, ואומר לבן ליעקב: ״יש לאל ידי לעשות עמכם רע ואלוקי אביכם אמש אמר אלי לאמר השמר לך מדבר עם יעקב מטוב ועד רע״ (בראשית לא כט).
ולכאורה צריך להבין, איך מעיז לבן לומר שהוא יכול לפגוע ביעקב, הרי באותה נשימה הוא ממשיך ואומר ״ואלוקי אביכם אמש אמר אלי לאמר השמר לך מדבר עם יעקב מטוב ועד רע״, זאת אומרת שהוא לא יכול לעשות כלום?
אלא, שהדבר יובן אומר הסבא מנובהרדוק על פי מעשה שהיה. ישב יהודי בתחנת הרכבת, והנה הגיעה הרכבת, אבל הוא לא עלה עליה. ניגש אליו יהודי שהמתין גם הוא לרכבת, שואל אותו למה אינך עולה לרכבת? ענה לו: אין לי כסף לרכוש כרטיס. שאל אותו האיש, אם אין לך כסף, מדוע אתה יושב כאן? ענה לו, יש לי ביטחון בקב״ה שיזמין לי כרטיס.
והנה, משמיע הרכבת צפירה אחת, צפירה שניה, ו… צפירה שלישית. כבר נשמע קול הקטר הנושם בכבדות, לפתע עובר יהודי במרוצה, וצועק ליהודי הממתין בביטחון ״מה אתה יושב, הלא הרכבת כבר מתחילה לזוז. אם אין לך כרטיס, קח כרטיס ועלה מהר קרון״, וכך עשה, עלה לרכבת והיא התחילה לנסוע.
ניגש אליו אותו יהודי שלעג לו ולבטחונו, ואומר לו: תראה אזה מין שוטה אתה, איך אתה יכול לסמוך על הביטחון שלך? אילו איחר היהודי הזה בשניה אחת, לא היית יכול לנסוע…
סיים הסבא מנובהרדוק [שכנראה הוא עצמו היה אותו יהודי שהמתין בתחנת הרכבת וכולו מלא במידת הביטחון] ואמר: זה מה שלבן אמר: ״יש לאל ידי לעשות עמכם רע״ תוך כדי שאומר ״ואלוקי אביכם אמש אמר אלי וכו׳ השמר לך וכו׳״, כי כמו כופר, גם כשאתה מוכיח לו ועונה לו תשובה מוחצת, הוא שומע דבר אחר, את מה שליבו חפץ. כך גם לבן, הקב״ה מזהיר אותו שלא יתקרב ליעקב, והוא ממשיך ואומר ״יש לאל ידי לעשות עמכם רע״, כי מי שמתרגם כל ענין רק באופן שהוא חפץ לשמוע ולראות, אפילו אם ייפתחו לו ארובות השמים ויראה הכל בגלוי, בכל זאת לא יאמין.
(גליון מדשן ביתך)