יבמות צד
מדוע אין בית דין דנים בשבת?
כל הבית כולו בשריפה
מהפסוק 'לא תבערו אש בכל משבתיכם ביום השבת' (שמות לה ג) למד הרמב"ם, וזה לשונו בספר המצוות (מצוה שכב): "הזהיר מענוש הגדרים על החוטא ולהעביר הדינין עליהם ביום השבת, והוא אמרו 'לא תבערו אש [בכל משבותיכם] ביום השבת', רצה בזה שלא ישרף מי שנתחייב שריפה, והוא הדין לשאר מיתות… ובגמרא דבני מערבא: 'בכל מושבותיכם' – רבי אלעאי בשם רבי ינאי אומר מכאן לבתי דינין שלא יהיו דנין בשבת".
והנה שנינו בפרקי אבות (פ"א מי"ח) "על שלשה דברים העולם קיים על הדין ועל האמת ועל השלום". ומכיון שביום השבת אסור לקיים את ה'דין', נמצא שבשבת העולם עומד רק על האמת ועל השלום.
והיות ודין זה שאין דנים בשבת למדנו מן הפסוק דנן, הרי רמז נפלא לכך: "לא תבערו אש בכל משבותיכם ביום השבת" – סופי תיבות אמ"ת ושלו"ם! ולא זו בלבד, אלא מכך שהאותיות שלו"ם הרמוזות בפסוק מפסיקות ו'חותכות' את האמ"ת, אתה למד שמותר לשנות מן האמת מפני דרכי שלום…
(אוצר המעלה – חתם סופר)