יבמות עז
האם מלאך עושה שתי שליחויות?
מואבי ולא מואבית
בפרשת וירא כאשר שלושת המלאכים נשלחים לאברהם אבינו, אומרת התורה 'והנה שלושה אנשים ניצבים אליו' – ופירש רש״י: ״אחד לבשר את שרה, אחד להפוך את סדום, ואחד לרפאות את אברהם, שאין מלאן אחד עושה שתי שליחויות… רפאל שריפא את אברהם הלן משם להציל את לוט״.
ותמוה מאד: אם ״אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות״ – מדוע לא נשלח מלאך מיוחד להציל את לוט?
ונראה בביאור העניין, כי הרי אמרו חז״ל (ב"ר נ, י) שלוט ניצל בזכות דוד המלך שעתיד היה לצאת ממנו. וידוע שההיתר של דוד המלך לבא בקהל אע״פ שזקנתו רות היתה מואביה, הוא מהדרש ״מואבי ולא מואבית״ (יבמות עז.), ודרשה זו נלמדה מן הפסוק ״׳על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים" – דרכו של איש לקדם ואין דרכה של אשה לקדם״. ודבר זה שהוא דרך צניעות, למדה הגמ׳ שם מן הפסוק ״ויאמרו אליו איה שרה אשתך״, שהיתה צנועה ונשארה באוהל.
מעתה, קודם שנודע ששרה צנועה – לא היה טעם לשלוח מלאך להציל את לוט, כיון שזכותו של דוד המלך לא נתבררה כל צרכה. אך לאחר שאמר אברהם ״הנה היא באוהל״, וכפירוש רש״י ״צנועה היא״, נתברר שדרכה של אשה להיות צנועה, וממילא המואביות לא היו צריכות לקדם בלחם ומים, וא״כ ניתן לדרוש ״מואבי ולא מואבית״ ונמצא שדוד המלך מותר לבא בקהל ולפיכך לוט צריך להינצל, ולכן רק עכשיו נתחדשה שליחות חדשה – להציל את לוט!
(חידושי הרי״ם)