יבמות נח
מדוע חופה הנעשית כדת משה וישראל כמוה כ׳ניתוח השתלה׳?
יש חופה
בני־זוג הגיעו לפני הגאון רבי אברהם יצחק קוק, ראש ישיבת ׳מאור התלמוד׳ ברחובות, ואמרו שיש להם בעיות בשלום־בית, בתוך כדי השיחה התברר שהם לא נישא ולפי ההלכה.
ראש הישיבה הזדעזע, אבל השניים שישבו מולו לא הבינו בדיוק ממה הוא מזדעזע כל־כך… ׳הרי כמו שבקידושין הנעשים על פי דת משה וישראל יש חופה, גם בצור השבה אנחנו התחתנו יש ״הסדר ממוני״, אז מה כל־כך רע׳?… שאלו.
השיב להם ראש ישיבת ׳מאור התלמוד׳ בדברי טעם: כאשר חתן ובלה עומדים תחת החופה הנעשית כדת משה וישראל, הם מצויים במעמד שאפשר לבנותו כ׳ניתוח השתלה׳, שהרי הקב״ה לקח אחת מצלעותיו של האיש, וממנה ברא את האשה, וכך נעשים הדברים בכל בני־זוג, עד סוף כל הדורות. החתן והכלה הניצבים לפנינו, נראים אמנם כמושלמים בגופם ובנפשם, אבל צריך לדעת שבפנימיותם הם חסרים, עד שתתבצע ההשתלה הזו שעשה הקב״ה אצל האדם הראשון. ומי שראה פעם כיצד מתבצעת ׳השתלה׳ בבית חולים, יודע שמדובר באירוע מיוחד, סטרילי ורווי־הוראות קפדניות. ההשתלה מתבצעת על ידי צוות מורחב של רופאים ומרדימים, אחיות וסניטרים, הלבושים כולם בבגדי לבן, ומניחים בד לבן על פיהם. פחד וחרדה שוררים שם, ומי שאינו נמנה על הצוות הרפואי, אסור לו להכנס לחדר בו מתבצעת ההשתלה.
כך גם בענין החופה, שבגלל קדושתה, והדברים הגדולים הנחתכים בה, אסור לשבת במעמד זה, אלא יש לעמוד באימה וביראה לכל אורך מעמד החופה, שלא כמו ש׳נוהגים ׳אלה שאינם מדקדקים במצוות.
נו, ואחר כל זאת הינכם באים לערוך השוואה בין חופה ובין טקס של הסדר ממוני, שאין בו מאומה מאותה ׳השתלה׳?! – אמר הגרא״י קוק לאנשים שישבו מולו. השתלה זו, היא־היא השלימות שבין הבעל והאשה. עכשיו הם הופכים לשני אנשים שלמים.
(שמחה בבית עמ' קפד)