יבמות נ
כמה שמות יש לכל אדם?
הנה בן נולד לבית דוד יאשיהו שמו
בילקוט שמעוני (ישעיהו רמז תמט) איתא בזה הלשון: ״אילו זכו הדורות היה הקב״ה קורא שמותם כשם שקרא לאדם ולחוה, שנאמר 'ויקרא את שמם אדם׳ (בראשית ה ב). וכן אתה מוצא כשהיה הקב״ה רואה צדיק נולד, הוא בכבודו היה קורא שמו. קרא לאברהם ׳והיה שמך אברהם׳, וכן ליצחק ׳וקראת את שמו יצחק ׳(שם יז יט), וכן ליעקב ׳ישראל יהיה שמך׳ (שם לה י), וכן לשלמה ׳כי שלמה יהיה שמו׳ (דה״י-א כב ט), וכן ליאשיה (מלכים־א ע ב) ׳הנה בן נולד לבית דוד יאשיה ושמו׳, ואילו זכו הדורות, היה הקב״ה קורא שם לכל אחד ואחד, ומשמו היו יודעים את טיבו ואת מעשיו וכן אתה מוצא במצרים אלה משפחות לוי משפחת הלבני, על שם טיט ולבנים, [יש להעיר, שאע״ג ששבט לוי לא נשתעבדו בשיעבוד מצרים, אעפ״כ רצו להשתתף בצערן של ישראל, וקראו שמות בניהם על שם השיעבוד והגלות. וכמו שמצינו בבנימין שהיה לו עשר בנים, וקרא שמותיהם על שם יוסף אחיו והצרות אשר מצאוהו, כדאיתא במסכת סוטה (דף לו ע״ב) ומובא ברש׳׳י (בראשית מג ל, ד״ה כי נכמרו רחמיו)] .. משפחת השמעי, ששמע הקב״ה את תפלתם, משפחת החברוני, שנתחברה להם שכינה״.
בספר ׳חפץ ה' (ברכות יג.) לבעל האור החיים הק׳ כתב, שהקב״ה קורא שם לכל נשמה, ונותן בלב האב לקרוא לבנו את השם שקרא הוא בעצמו לנשמה.
עוד מובא בשם האריז״ל (שער הגלגולים הקדמה כג) שיש לכל אחד ואחד שני שמות, יש שם קבוע מצד הנשמה הקדושה, והוא השם שקוראים לו אביו ואמו בעת שנולד, וכן יש עוד שם ליצר הרע שבו, והוא נכנס בו ביום הולדו, ונמצא שיש לכל אחד שם מצד הקדושה וכן יש לו שם מצד הקליפה.
(אוצר פלאות התורה בראשית יז ה)