סיפר לי אברך אחד, שנסע פעם בערב שבת עם כל משפחתו לקרית יואל, ומחמת שהייתה השעה מאוחרת נסע במהירות ופגע ברכב אחר וגרם לו היזק גדול. שניהם נעצרו בצד הדרך, ומהרכב האחר יצא גוי שחור, איש מידות, והתחיל לקלל ולגדף בכעס וצעק עליו שהוא אשם, והודיע שהוא מזמין משטרה.
האברך הלז נתיירא מאוד, כי לא היה לו לכל הילדים מושב מיוחד הנדרש לפי חוקי המדינה, ואם יגיעו המשטרה ויבחינו בזה יקנסוהו בסכום גדול. הוא ניסה להרגיע את הגוי ולומר לו שיש לו חבר שיכול לתקן את רכבו בחינם, אך הלה לא אבה לשמוע כלל, ונכנס לרכבו להמתין למשטרה.
בעוד האברך יושב שם ושפתיו מרחשות בתפילה, עבר שם יהודי אחר, וכאשר הבחין בנעשה, עמד ואמר לו שגם הוא נוסע לקרית יואל, ויכול לקחת את הילדים עמו, וכן עשו, העבירו את כל הילדים אל רכבו של איש החסד והוא נסע לדרכו.
עתה רווח לאברך מעט, כי חצי צרה ירדה ממנו. הוא הודה לה' יתברך על חסדו והתפלל להבא. והנה כעבור זמן מועט יצא הגוי מרכבו, ופנה אליו בפנים מסבירות, והתחיל לומר לו: אם תרצה אוכל לעזור לך, כאן אני יכול לתקן וכאן אני יכול להועיל, וכדו'.
המה ראו כן תמהו על השינוי המופלג, קודם לכן רתח בחמת זעם וכמעט רצה לבלעם חיים, ואילו עתה נשתנה מן הקצה אל הקצה ונהפך לאיש אחר. הם לא כלאו את תמיהתם ושאלוהו מדוע הפך את סִברו, ונעשה מאויב לאוהב, מה גם שבאמת הייתה האשמה תלויה בהם.
אמר להם: ראיתי מקודם את היהודי שעצר לכם ולקח עמו את ילדיכם, ומהשיחה ביניכם הבנתי שהוא אינו קרוב משפחה או מכר שלכם. חשבתי לעצמי: 'ראה את היהודי הזה, איש טוב כל כך, שרואה אנשים במצוקה ושם לבו לעזור להם, ואילו אני, מה רע אני, נטפל אל אדם שבסך הכל לא נזהר דיו, וצועק עליו מול אשתו וילדיו המבוהלים ומבקש להסגירם בידי המשטרה'. החלטתי שגם אני רוצה להיות איש טוב, לכן התקשרתי למשטרה והודעתי שאין צורך שיבואו, ויצאתי לעזור לך ככל שידי מגעת.
עד כאן המעשה המופלא. ונראה מזה ממש בחוש גודל הכח של הנהגה ישרה, שמשפיעה על אחרים ואפילו על גוי, שיכולים להפכו מקצה אל הקצה מכעסן לאיש חסד. ויש להמליץ בזה הפסוק (משלי טז, ז) 'ברצות ה' דרכי איש גם אויביו ישלים אתו', שכאשר הקב"ה מתרצה ממעשי איש המתנהג במידות טובות, גם אויביו ישלים אתו ויתהפכו להיות אוהביו.
(הג"ר מאיר צוויבל – גליון 'המאיר'; הובא בליקוט שמואל)