מספר הגאון רבי יעקב ש. שליט״א:
בין השנים תש"מ עד מ"ג בערך, פורסמה איזו מודעה מטעם שו"ת בר אילן שתיערך על ידם הדגמה באיזה מקום בבני ברק ליד דובק, והם יראו איך אפשר למצוא דברים במאגרים בעזרת תוכנות חיפוש.
זה היה ממש חדש. כל הנושא הזה היה בחיתוליו. סיקרן הייתי ובאתי לראות. כמעט אף אחד לא היה שם. ראיתי את ר' חיים (שהיה אז מוכר רק לבני ברקים ותיקים) יושב עם מחברת שהכין לעצמו עם דברים שרצה לבדוק.
אני זוכר בין השאר שהוא ביקש למצוא בכל המאגרים ביטויים שקשורים ל'מנחה', כגון את הביטוי "סמוך למנחה", הוא אמר לי שזה בקשר לאיזה רעיון שהיה לו מתי הכוונה למנחה גדולה ומתי למנחה קטנה, והוא רוצה לבדוק אם יש לזה סתירה מאיזה מקום.
אני זוכר שהוא שאל כל מיני שאלות את האחראי, שהיה בעצמו אחד מהמתכנתים של כל העסק. למשל, אם כתוב בגמרא 'א"ר יהודה' שהוא ׳אמר רב יהודה' בראשי תיבות, איך זה במחשב, וההוא ענה שזה נשאר בר"ת. רבינו שאל אותו אם יחפשו כמה ר' יהודה יש במסכת פלונית האם הוא יידע לספור גם את זה שמתחיל בראשי תיבות, ועוד כל מיני שאלות כאלו, וראיתי שההוא באמת נבוך מאד מכמה עניינים שכאלו.
דומני ששם היה המעשה הידוע שאמר שאם המקרא לא מנוקד המחשב יספור בטעות עוד שני משה [מהיות משה, ובעל משה ידו].
כמדומה שאפשר לראות מזה שכשהיה לרבינו צורך במשהו בשביל התורה הוא ידע לגלות 'מבינות' לא רעה, ללא חשש מקידמה וחדשנות.
*
שלח לי ידיד מה שרשם לעצמו דו שיח אופייני עם רבינו.
בשנת תשנ"ד הגעתי מחו"ל, בגיל 16 ללמוד בארץ ישראל. ימים בודדים לפני חג הפסח נסעתי לבני ברק, כולי תקוה לראות את רבינו ואולי לדבר אתו.
התפללתי מעריב ב'לדרמן'. כנראה מפני הסמיכות לפסח לא היו כל כך הרבה שואלים, אחרי שהלכו כולם התחיל לצאת לבדו מבית הכנסת. נגשתי אליו והתחלתי לשאול…
שאלתי אותו איך משתחררים מתאות הכבוד. ענה: "תלמד מוסר ותראה שהכל שטויות והבלים, הכל רק משחק ילדים".
עמד ללכת והבחין כנראה שברצוני להמשיך לשאול, אמר: "עוד משהו?"
שאלתי עוד שאלה הקשורה לעבודת ה', והוא שאל: "בן כמה אתה? אתה בחור או שהתחתנת כבר?" (עד היום אני לא מצליח להבין איך זה היה קשור למה ששאלתי). השבתי: אני בן שש עשרה…
אמר: "תלמד גמרא בהתמדה, ואז יפלו כל הבעיות".
פניתי ללכת, והוא תפס בזרועי ואמר: "אבל לשמה!"
לפני שהספקתי לשאול מה זה 'לשמה', המשיך: "לשמה זה על מנת לעשות ומשום שהקב"ה צוה". והפטיר בחיות: "בהצלחה!"… והלך לדרכו.
עוד בענין 'לשמה': שמעתי בשם הגרחי״ש ששמע מרבינו, שאמר שאי אפשר לחקות את החזו״א, שהרי מי שמחקה כבר מיד איננו חזו״א, שהרי החזו״א לא חיקה את אף אחד.
(לקט מתוך מאמר נרחב ב'אוסף גיליונות')
*
[בהקשר לסיפור הנ"ל, נוסיף מה שסופר בגיליון 'בעצתך תנחני': באחד מהכינוסים בעיר מודיעין עילית, שבו השתתף יבדלח"ט מרן הגרי"ג אדלשטיין שליט"א, התרחש על הבימה שו"ת מרתק בעיני חינוך ושאיפות וכו', והגר"מ קסלר שליט"א שאל, תוך אלף התנצלויות: "בחורים שואלים איך נהיים גדול בישראל".
בתשובה – מרן שליט"א צחק במלוא פיו, ובחיוך משועשע על שפתיו הגיב: "לא חושבים על זה"…