יבמות לד
האם מותר להוציא שם רע כדי להשכין שלום?
אל תוציאי לעז על דברי חכמים
ויהי בשכן ישראל בארץ ההוא וילך ראובן וישכב את בלהה פילגש אביו וישמע ישראל ויהיו בני יעקב שנים עשר. (בראשית לה כב)
כתב הרמב"ם (סוטה פ"ג פ"ב) שאומרין בית דין לסוטה, בתי הרבה קדמוך ונשטפו ואנשים גדולים ויקרים תקף יצרן עליהן ונכשלו ומגידין לה מעשה יהודה ותמר כלתו ומעשה ראובן בפלגש אביו על פשטו וכו'.
וכתב שם הכסף משנה שלפי האמת חס ושלום מלומר כן על אותו צדיק וכדברי הגמרא במסכת בשבת (נה:) שכל האומר ראובן חטא אינו אלא טועה. ובשו"ת הרמ"א (סי' י"א) ביאר שעל כרחך אומרים כן ומוציאים שם רע על ראובן, כדי שלא ימחק השם שנכתב בקדושה.
והוציא מזה דין שמותר להוציא שם רע כדי להביא שלום בין אחד לשני, שאם מחיקת השם שנדחית מפני השלום אפ"ה דוחה הוצאת לעז על בני אדם הכשרים, הבאת שלום שדוחה מחיקת השם אינו דין שתדחה הוצאת שם רע, ואם בהבאת שלום שבין איש לאשתו כך, על אחת כמה וכמה הבאת שלום שבין משפחה ועיר וכרך.
(קב ונקי)