יבמות לג
מהו החידוש שחידש הרבי מאוסטרובצה כשהמציאו את הטלפון?
מידי ברשעים עסקינן
כאשר ממציא הטלפון גראהם־בל פירסם את המצאתו, חידש הרבי מאוסטרובצה זצ"ל דין מעניין, שנתברר לו אגב שמיעה על פרטי ההמצאה.
חז״ל למדו מן הפסוק ״איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו אני ה״ שאם ציוה האב לבנו שיחלל שבת — אינו מחוייב לשמוע בקולו.
לכאורה תמוה: ״אטו ברשיעי עסקינן?״
אכן הדבר מסוגל להתרחש גם באב שומר תורה. האב יושב בניו־יורק, למשל, והבן בירושלים. ביום ששי לפנות ערב בטרם כניסת השבת בירושלים, עוד חמה בתוקפה בניו יורק- והנה שוחחו שניהם טלפונית לפני הדלקת הנרות, והאב מניו־יורק מצווה על הבן לעשות דבר, שאסור לעשותו בשבת, שבירושלים הרי זה חילול שבת בעוד רגעים מעטים ובניו־יורק עודנו מותר. בכגון דא אמרה תורה ״ואת שבתותי תשמורו״, גם במקרה כזה מצווה אתה לשמוע בקולי ולא בקול אבא…
(דמויות הוד ח"ג עמ' 131)