יבמות ט
מדוע אמר אברהם אבינו 'יוקח נא מעט מים' ולא נתנם בעצמו?
עבודת כוכבים
ידועה ומפורסת הקושיא מדוע אמר אברהם אבינו למלאכים 'יוקח נא מעט מים ורחצו רגליכם והשענו תחת העץ' (יח, ד) ולא לקח את המים בעצמו כמו שאמר 'ואקחה פת לחם' (שם יח ה), וכן בפסוק 'ואל הבקר רץ אברהם ויקח בן בקר רך וטוב' וכן בפסוק 'ויקח חמאה וחלב ובן הבקר אשר עשה ויתן לפניהם' (שם יח ז-ח). ואף לא ציוה למישהו מסוים להביא את המים כמו שאמר 'וימהר אברהם האוהלה אל שרה ויאמר מהרי שלוש סאים קמח סולת לושי ועשי עוגות' (שם יח ו) או כמו בבן הבקר (שם יח ז) 'ויתן אל הנער וימהר לעשותו', ואילו במים אמר סתמא 'יוקח נא'.
ואפשר לתרץ שהרי על הפסוק 'ורחצו רגליכם' פירש"י, והוא מהגמרא (ב"מ פו:) כסבור שהם ערביים שמשתחוים לאבק רגליהם והקפיד שלא להכניס עבודה זרה לביתו. והנה תנן במתניתין ע"ז נ"ב: עכו"ם מבטל עבודת כוכבים שלו, וישראל אין מבטל עבודת כוכבים של עכו"ם, וא"כ י"ל, דיוקח נא מעט מים הכוונה היתה שהמלאכים יקחו את המים בעצמם, רק שאין זה דרך ארץ לצוות לאורחים קחו מעט מים, לכן אמר להם את זה אאע"ה בדרך של כבוד יוקח נא מעט מים והכוונה היתה שהם בעצמם יקחו את המים וירחצו בעצמם את רגליהם כדי שהם בעצמם יבטלו את הע"ז שהרי ביטול ע"י ישראל או ע"י מי שאינו עובד ע"ז ואינו מודה בה לא מהני.
(כבודה של תורה בשם איל המילאים לרבי ליב ב"ר חיים קרא זצ"ל וכן הוא באזנים לתורה, הובא שם)