אליעזר (לייזר) רוט
לרגל הסיום המשמח של סדר 'מועד' על ידי רבבות לומדי 'הדף היומי' בכל רחבי העולם היהודי, ולנוכח תחילת לימוד מסכת יבמות, הראשונה מבין המסכתות שבסדר 'נשים', פנינו אל הרה"ג רבי אליהו אורנשטיין, מגיד השיעור הוותיק של 'דרשו', שאלפים רבים נהנים משיעוריו המתוקים ומתומצתים דבר יום ביומו, וביקשנו לשאול אותו את השאלה שכולם שואלים בימים אלו:
- יבמות, איך עוברים את זה???
הרב אורנשטיין מחייך, ומשיב תשובה לא צפויה בעליל: "אם אני אתחיל לתת 'טיפים' ורעיונות, משמע שאני מסכים עם הטענה שיבמות היא מסכת קשה במיוחד", הוא אומר, "ולא היא, לימוד מסכת יבמות אינו קשה יותר מהרבה מאוד מסכתות אחרות בש"ס. רק באחרונה למדנו במסכת חגיגה דפים קשים יותר מהדפים הקשים שבמסכת יבמות.
"אז למה באמת נקראת יבמות אחת משלושת המסכתות הקשות, כפי שכתוב בזוהר וכפי שכולם יודעים? התשובה היא שכלומדים אותה בעיון היא אכן הופכת למסכת יותר קשה להבנה. ההגדרות הדקות, החילוקים והלימודים, שם זה מקבל מימד של קושי, וביחס ללימוד מסכתות אחרות בעיון, הלימוד של יבמות בעיון הוא אכן קשה יותר.
"אבל רוב רובם של לומדי 'הדף היומי' אינם לומדים בעיון מעמיק. וכשלומדים את הפשט של הגמרא עם רש"י בלי להיכנס לפלפולים ו'הגדרות', היא אינה מסכת קשה במיוחד, ומכאן תישמע צפירת הרגעה לכל החוששים והמודאגים, אם עברתם את מסכת עירובין, אם עברתם את מסכת פסחים, אתם תעברו גם את יבמות בלי קושי מיוחד".
- ובכל זאת, פטור בלא כלום אי אפשר, אולי בכל זאת איזה 'טיפ' קטן לפני שמתחילים יבמות?
"יש ביבמות מקומות רבים שרש"י נכנס לחשבונות מורכבים, לפעמים גם הגמרא עצמה. הבעיה שכשמנסים להבין כל מילה בצורה מושלמת, מתחילים להסתבך עם הרבה מאוד עניינים צדדיים, ובסוף מתבלבלים ולא יוצאים עם שום דבר ביד.
"ההמלצה שלי היא ללמד עד סוף הרש"י הזה או הנקודה הזאת בגמרא. להשלים את כל החשבון, להבין מה הגמרא או רש"י רוצים להביא ממנו ולאיפה הגמרא חותרת עם החשבון הזה, ולאחר שהתמונה הכללית ברורה ומובנת, ללמוד שוב ולהתמקד יותר גם על ההסתעפויות הצדדיות של אותו חשבון. מהניסיון, העצה הזאת עוזרת הרבה מאוד בלימוד של מסכת יבמות וגם במסכתות רבות אחרות".
- כמעט שכחנו לדבר על הסיום המרגש של סדר מועד, זאת כבר הפעם השניה שבה אתם מקליטים את כל סדר מועד בשיעורי 'דרשו' המצולמים, איך ההרגשה?
"לסיים את סדר מועד זה בהחלט רגע מאוד מאוד מרגש, הרגשה שאנחנו יוצאים כשבידינו חלק 'אורח חיים' של השולחן ערוך, כל ההתנהגות היומיומית, של היהודי הן ביום יום, והן בשבתות, ברגלים, בתעניות וכו'.
"עכשיו מתחילים את סדר נשים, שחז"ל הגדירו אותו 'חוסן', בפסוק 'והיה אמונת עיתך חוסן' וכו'. כל הסוגיות של 'אבן העזר' מונחות כאן בסדר מועד, כל קדושת עם ישראל והדבקות שלו בקב"ה נמצאת בסדר 'נשים', זה בהחלט מאתגר ומרגש להתחיל את סדר נשים, ואנחנו נושאים תפילה לבורא עולם שיצליח את דרכנו ולא ניכשל בלשוננו ונזכה לשמוע ללמוד וללמד את כל דברי תורתו באהבה".