חגיגה כז
מדוע נמשלו פושעי ישראל לרימון?
פושעי ישראל שמלאין מצות כרמון
אמר רב יוסף ואיתימא רבי יצחק כל המוקדם בפסוק זה מוקדם לברכה שנאמר (דברים ח, ח) ארץ חטה ושעורה וגפן ותאנה ורמון ארץ זית שמן ודבש… אייתו לקמייהו תמרי ורמוני שקל רב המנונא בריך אתמרי ברישא אמר ליה רב חסדא לא סבירא ליה מר להא דאמר רב יוסף ואיתימא ר' יצחק כל המוקדם בפסוק זה קודם לברכה אמר ליה זה שני לארץ וזה חמישי לארץ (ברכות מא, א-ב).
הגה"צ רבי שלמה זלמן עהרנרייך אב"ד שאמלויא הי"ד כתב לבאר הא דאמרו חז"ל (חגיגה כז, א) "אפילו פושעי ישראל מלאים מצוות כרימון שנאמר כפלח הרמון רקתך, ריקנים שבך מלאים מצוות כרמון". וצריך ביאור למה נקט דווקא כרמון.
ונראה לומר דהנה ארץ ישראל נשתבחה בשבעת המינים כדכתיב "ארץ חטה ושעורה וגפן ורמון ארץ זית שמן ודבש" ואיתא בגמ' (ברכות מא:) כל המוקדם בפסוק קודם לברכה, ומבואר התם דרמון דהוי חמישי לארץ – הוי מאוחר מכולם [דזית אע"פ דהוי השביעי, אבל מוקדם הוא ל'ארץ' השני] יעו"ש, ועכ"פ רמון הוא הגרוע שבז' המינים.
והנה כמו שיש שבעת מינים המשובחים בארץ הקודש, כמו"כ נמצא בישראל בכללם שבעה מינים, צדיקים ופחותים במעלה מהם עד שבעה זה למטה מזה, והפירות של ארץ ישראל היו מועילים לזכך את עצמו ולבוא לידי יראת שמים, ולכן נמשל הגרוע שבישראל דהיינו הריקנים שבך כרמון, ובא לרמז – אף שהוא גרוע וחוטא, עם כל זה צריכים לקרבו יחד עם הכלל ישראל, כמו ששיבחה התורה גם את הרמון הגרוע, כמו"כ גם הגרוע שבישראל חשוב אצל הקב"ה וצריכין לקרבו.
(אור לישרים – דרשות לחם שלמה עמ' קכ"א)