איך אפשר להתיישב ולכתוב בלי להתייחס להקידוש השם הנפלא והאדיר שקורה בימים אלו בסיומי "דרשו" די בכל אתר ואתר? קשה להביע במילים גודל ההתפעלות ורגשי הלב, והרי דברים שבלב אינם דברים למסור במילי! ההוד וההדר, האחדות והיחודא שלים בין כל החוגים וכל הקהילות, גדולי הדור וזקני הדור ראשי ישיבות ודיינים, אדמורי"ם ורבנים, שאינם "מטריחים" עצמם להשתתף ב"מסירות נפש", אלא באים גם ממרחקים בשמחה ובנפש חפיצה לכבד המעמדים מתוך זמירות שירות ותשבחות להבורא כל עולמים לשוש ולשמוח בשמחת התורה מתוך שבח והודאה שזוכים לכבד התורה ולומדיה.
לאחר תקופה ארוכה של חושך ובלבול, רואים בבירור האיך מן השמים מעודדים את "דרשו", שאף שכבר התחילה מגפת קורונה לפני סיום הש"ס מלפני שנתיים, מ"מ לא הפריעה להמעמדים האדירים של סיומי הש"ס, וגם מה שנפתחו הארצות באופן שהיו יכולים להכין הסיומים של דף היומי בהלכה בימים אלו – פלא פלאים להמתבונן האיך שיכולים לראות בחוש שהכל מושגח מלמעלה!
ואשרי הדור שזכה לראות מול עינינו, איש רב תבונות, מזכה את הרבים לאלפים ולרבבות, האי גברא רבה שקרא עליו מרן פוסק בעל הדור בעל שבט הלוי זצוק"ל הפסוק (שמואל א' י"ח, י"ד) "וַיְהִי דָוִד לְכָל דְּרָכָיו מַשְׂכִּיל, וַה' עִמּוֹ"! גברא דמרא סייעיה! ומכח הדעת זקנים (פ' משפטים כ"ה, כ"ו) שמי שמקבל טובה ממישהו אחר, יש לו כח מיוחד להתפלל עבוד המיטיב לו, הנני מצטרף ברכתי ברכת הדיוט לברכת המברכים, שהשי"ת יעזור שיזכה להמשיך ולהיות מוסיף והולך לזכות את ישראל במנוחת הנפש והרחבת הדעת עד ועוד בכלל שיתקיים מקרא שכתוב (ישעי' י"א, ט') "כי מלאה הארץ דעה את השם"!
וכמה נאה לצרף את דברי מרן פוסק הדור בעל האגרות משה שדרש ברבים בועידה השנתית של אגודת ישראל בארה"ב שנת תשכ"ו (נדפס בסוף הספר "דרש משה), ואלו דבריו:
"בשעה שצוה השי"ת את משה כי בצלאל הוא אשר יבנה את המשכן, נאמר (שמות ל"א, ב') "ראה קראתי בשם בצלאל, וכן אמר משה לבני ישראל (ל"ה, ל') ראו קרא ה' בשם בצלאל". וכי מה ראו בעיניהם שבצלאל הוא זה הצריך לבנות את המשכן? אבל הכוונה היא שכל הכוחות, הכשרונות, ושפע הברכה שאנו רואין שהשי"ת חנן בהם את האנשים, לזה בכה ולזה בכה, ולזה בעשירות – כל זה הוא רק כדי שהאדם יעשה באלו לכבוד שמים, כפי שאומרים חז"ל בפרקי אבות (ו', י"א) כל מה שברא הקב"ה בעולמו לא ברא אלא לכבודו, שזה לא נאמר רק לגבי הבריאה שבראשית העולם, אלא גם לגבי כל יום עד לנצח נצחים, שמה שהוא מעניק לאדם, הכל הוא רק לכבודו, כדי שהאדם יעשה במה שהשי"ת נתן לו להגדלת כבוד שמים, ללימוד התורה ולקיום המצוות, שהרי לזה נשלח האדם… משום כך מבוארת אל נכון לשון הפסוק "ראה קראתי", כולכם הלא רואים שבצלאל הוא השליח לבנין המשכן משום "ואמלא אותו בחכמה ובתבונה", הן אתם רואים שהוא יכול לעשות זאת, ואני הן הענקתי לו יכולת זו רק כדי שיעשה את רצוני בבניין המשכן".
ושוב ממשיך שם רבי משה פיינשטיין זצוק"ל להדריך ולתבוע מעמנו (והמעיין בפנים יראה דבריו בשלימות..): "כך כשאנו רואים שלאחד כשרונות גדולים, הרי הוא נברא רק לחכמת התורה, ואם הוא בעל עוד חכמות עם כשרונות הרי הכל הוא כדי לעשות את רצון השי"ת, וכן הוא בכוחות אחרים שהעניק לאדם כדי להשפיע על אחרים, או שהעניק עשירות לאדם הוא רק כדי שיתמוך במוסדות התורה ובכל הדברים".
נשיא דרשו הרה"ג ר' דוד הופשטאטער שליט"א מחנך את כלל ישראל האיך שיכולים להיות ממזכי את הרבים, ולהשתמש עם הכוחות והכשרונות שניתן לו משמים, לחשוב על אחרים. ואף כאשר זוכים לישב באהלה של תורה, וזוכים להיות מבני ה"יששכר" מכלל ישראל, הרי אחד מהמחשבות של הלומד "תורה לשמה" הוא לחשוב על אחרים, וכמש"כ בתפארת שלמה (פ' דברים): "ותלמוד תורה כנגד כולם" – ר"ל שצריך ללמוד תורה כנגד כולם, שילמדו כולם.. וזהו שאומרים "ותן בלבנו בינה ללמוד וללמד", שיהיה כח בלימודנו לעורר גם את הרבים ללמוד לשם ה' כמוני…" ובפרט מי שמוכשר לארגן שיעורים בהלכה ובדף היומי, זכות הרבים תלוי בו.
ומכיון שהנני יושב בארץ העמים, אולי יהיה לתועלת לספר בשער בת רבים, עד כמה מגלגלין זכות ע"י זכאי וגודל ההשפעות שיש מכח הסיומים האדירים. הנה בשבת קודש שעבר עלינו פרשת תצוה, כהכנה דרבה לקראת הסיום של "דרשו" ביום ראשון י"ט אדר א', במשך שבת קודש היו כמה וכמה דרשות מרבני עירינו, וגם לרבות מכתב עם חתימות קודש ממנהגי הקהילה לעורר בני העיר להצטרף ללימוד משנה ברורה שעל ידי "דרשו". זאת ועוד, בעש"ק הדפיסו כרטיסים קטנים, עם שאלות מצוייות באורח חיים, בכדי להראות וללמד עד כמה נחוץ לימוד הלכה בכדי שידע אדם המעשה אשר יעשון בכל מקרה ומקרה, ומאות אנשים בעיר הושפעו והצטרפו למחזור החדש.
ואציין עוד דבר שבולט בכל המעמדים של "דרשו" – הוא גודל הכבוד לגדולי הדור וראשי העדה, וכפי שמבואר בתניא (פרק ב') שכל הדור הוא קומה שלימה אחת, וכל השפעות הדור עוברת דרך "ראשי ועיני העדה", על הדרך המשל בגוף האדם. ודבר זה שייך למגילת אסתר, וכפי שחז"ל (מדרש רבה אסתר – פרשה ז פסקה יג) מגלים לנו שהתביעה על כלל ישראל היתה ממה שלא שמעו למרדכי הצדיק שאמר להם שלא לילך אל הסעודה של אחשורוש – ואף שעצם האוכל היה בטהרה (כמש"כ בפרקי דר"א פרק מ"ט). ודבר זה מתקנים כאשר מתבטלים ומכבדים גדולי הדור.
השי"ת יעזור שנזכה להתעורר ולהצטרף ללומדי הלכה בקביעות וליבחן עליהם לדעת המעשה אשר יעשון בס"ד!
(קטעים מתוך מאמרו שהופיע בגיליון 'אספקלריא' לפרשת כי תשא תשפ"ב)