חגיגה יא
מה הקשר בין סוף התורה לתחילתה?
אין דורשין במעשה מרכבה אלא ביחיד ולא ברבים
הגאון רבי צבי פסח פראנק זי"ע רבה של ירושלים הסביר את הקשר בין סוף התורה "לעיני כל ישראל" – לתחילתה "בראשית ברא אלוקים" באופן נחמד על פי מה שהקשה הרמב"ן: מדוע מתחילה התורה מבריאת שמים וארץ ואינה מזכירה מה שנבראו תחילה העולמות העליונים?
ותירץ הרמב"ן: משום שהמשנה (חגיגה יא:) אומרת: "אין דורשין במעשה מרכבה אלא ביחיד ולא ברבים", ולכן לא דיברה התורה על בריאת העולמות העליונים – מפני שענין זה אין דורשים אותו ברבים.
רמז נפלא לקושייתו ותירוצו של הרמב"ן הוא על ידי נעיצת סוף התורה לתחילתה: כי מפני שזה "לעיני כל ישראל", דהיינו ברבים, לכן מתחילה התורה רק מבריאת שמים וארץ "בראשית ברא אלוקים את השמים" – ולא מבריאת העולמות העליונים, שהרי אין דורשין ברבים במעשה מרכבה!
(גליון פנינים)