חגיגה י
מה היתה העצה של הרה"ק ר' שלוימק'ע מזעווהיל למחשבות זרות?
מלאכת מחשבת אסרה תורה
מעשה ביהודי שהתאונן לפני הרה"ק ה'מגיד' הגדול ממעזריטש זי"ע כי אין בכוחו לעמוד ולהתגבר על כל הרהורים ודמיונות שיצרו מפתהו לחשוב בהם בכל עת מצוא ובפרט בעת 'התפילה והלימוד', מששמע ה'מגיד' את דבריו, שלחו שיפנה אל בית ה'אור המאיר' זי"ע, והוא יורה לו את הדרך הנכונה, חיש מהר עשה היהודי את דרכו אל בית ה'אור המאיר', משהגיע למחוז חפצו באישון ליל וראה שהאור עדיין שולט בבית החל מתדפק על דלתות הבית ואין קול ואין עונה, אין הדלת נפתחת, מכיוון שהכפור שלט בחוצות, והיהודי הרגיש שעוד מעט קט וכולו נעשה כגליד קרח הוסיף לדפוק בדלת שוב ושוב, ועדיין לא נפתחה הדלת… אחר זמן שאל היהודי את ה'אור המאיר' מדוע לא פתחת לי את הדלת הרי נשלחתי בשליחות מיוחדת אליכם, ענהו הרה"ק, הן אמת, ובזה גופא עניתיך, שבביתי אנכי הוא ה'בעל הבית' – למי שארצה אפתח את הדלת, ולמי שאין ברצוני להכניסו לא ייכנס הֵנָה …
כמו כן, דע היטב שאתה הוא 'בעל הבית' על עצמך, את מי שברצונך תכניס ומי שאינו מרוצה בפניך – אל תתן לו דריסת רגל במוחך ולבך, כי ביד בעל הבית לסגור את הדלת ולא לתת לאחרים להיכנס , ברצותו פותח וברצותו נועל, ו'בעלות' כזו צריך יהודי להראות לשטן זה היצר הבא להכשילו בעוונות, לסגור את הדלת בעדו.
עוד מעשה בבחור שהתלונן שמחשבות זרות טורדות אותו ואינו מצליח להילחם בהם, נכנס עבורו הגה"צ רבי זלמן בריזל זצ"ל אל הקודש פנימה אצל רבי שלומק'ע מזוועהיל לשאול את פיו כדת מה לעשות, ויען הרבי, אמור לו 'מלאכת מחשבת אסרה תורה' – התורה לא אסרה כי אם מחשבה רעה הבאה על ידי 'מלאכה' ובכוונה, משא"כ מחשבה הבאה לו ממילא – בניסיון על ידי היצר הרע , אין לו לשים את לבו כלל, אלא ימשיך בדרכו , וה' יהא בעזרו.
(באר הפרשה)