דרשו
  • פרשת השבוע
    • חומש בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • חומש שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פקודי
    • חומש ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • חומש במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • חומש דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • חבורת ש"ס מראי מקומות להורדה
  • הדף היומי בבלי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • מורחב – הרב מאיר שפרכר
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אידיש – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • עברית – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב יצחק לובינשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב אליהו סטפנסקי
    • צרפתית – הרב יוסף מגנוז
    • עברית – הרב חיים שמרלר
    • אידיש – הרב חיים שמרלר
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מאורות הדף היומי
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • תכנית הלימוד לבני הישיבות 'בזכות התורה'
  • הדף היומי בהלכה
    • שיעורי וידאו לצפיה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב אפרים סגל – עברית
    • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת – עברית
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
      • הרב ישראל גנס – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
      • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכתי יומי
    • סיכום הלכתי שבועי
    • העלון החודשי
    • הניוזלטר היומי במייל
    • זוית הלכתית
  • דרשו מדיה
    • וידאו לצפיה
      • הרצאות וידאו על חגים ומועדים
      • פרשת השבוע
      • שעורי הדף היומי בהלכה
        • שיעורי הרב אריה זילברשטיין
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • שעורי הרב אליהו אורנשטיין
        • שיעורי הרב מאיר שפרכר
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
        • שיעורי הרב אפרים סגל בעברית
        • שיעורי הרב יצחק לובינשטיין באנגלית
      • שירים ומוזיקה
      • על דא ועל אה
      • החיזוק היומי עם הרב אליהו רבי שליט"א
      • החיזוק היומי עם הרב יואל ראטה שליט"א
      • הסיפור היומי המצולם
      • וידאו לקראת שבת
      • וידאו שחייבים לראות
    • שומעים ‘דרשו’
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • הרב אליהו אורנשטיין – עברית
        • הרב מאיר שפרכר – עברית
        • הרב אפרים סגל – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב יצחק לובינשטיין – אנגלית
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • שיעורי הדף היומי בהלכה
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת- עברית
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
        • הרב ישראל גנס – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • אירועי דרשו
      • תכניות וראיונות
      • פרשת השבוע
      • הפותח בכל יום
      • הסיפור היומי
      • שירי דרשו
      • חגים ומועדים
        • חנוכה
        • עשרה בטבת
        • טו בשבט
        • פורים
        • פסח
        • ספירת העומר
        • ל"ג בעומר
        • שבועות
        • י"ז בתמוז
        • תשעה באב
        • אלול
    • גלרית תמונות
  • אוצרות האתר
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • קול העם
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי הילולא של גדולי ישראל
  • חנות המבצעים שלנו
  • 0 פריטים₪0.00
  • בית היין
  • מידע לנבחני "דרשו"
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • שאל את הרב
  • וידאו שחייבים לראות
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
"אמרתי להורים שלי: "בגלל שאתם לא שולחים אותי לקרקס נכשלתי במבחן"
הגרי"מ גורדון סיים לקרוא את המכתב שכתבה לו בתו, והתעלף
הוא יצא החוצה, ואחרי דקה הוא צועק לי: "יעקב ברוך, בוא מהר, תראה מה יש לי במשאית!"
לפני עמד יהודי חרדי שהצהיר בפני: "אני הגנב שפרץ למספרה שלך"...
ב'סוּפֶּר' שמעתי אותו מרגיע את מוישה 'הקטן', כשהחמאתי לו, הסמיק ואמר לי: מוישה זה אני...
כזוהר הרקיע מזהירים
''ידעתי שהם סוכני ק.ג.ב. בכל זאת שלטתי בעצבי שליטת ברזל''
הייתי בהלם, מה הוא חושד בי שאני עובר על דאורייתא?!
סוד ההצלחה בסערות החיים
''שום דבר אינו חביב לפני הקב"ה יותר מהקטורת''
דף הבית מאמרים פרשת שבוע משפטים למרות הפצרותיו של אותו אדם, סירב הגאון רבי נחום הכהן קוק זצ"ל להביט בפשקוילים. "האדם שנגדו נכתבו הפשקוילים, הוא אחי", הסביר לו כשהוא משפיל עיניו בצער. ומיד הוסיף ואמר: "והוא לא רק אח שלי, הוא גם אח שלך"!…

למרות הפצרותיו של אותו אדם, סירב הגאון רבי נחום הכהן קוק זצ"ל להביט בפשקוילים. "האדם שנגדו נכתבו הפשקוילים, הוא אחי", הסביר לו כשהוא משפיל עיניו בצער. ומיד הוסיף ואמר: "והוא לא רק אח שלי, הוא גם אח שלך"!…

הגאון הגדול רבי אברהם יצחק קוק שליט"א - על מדתם הרעה של המספר לשון הרע ושל המקבל
כ"ב שבט תשפ"ב
הצטרפו למייל היומי הצטרפו ללומדי הדף היומי בהלכה

"לא תשא שמע שוא" (שמות כ"ג, א')

בפתיחת הספר חפץ חיים (לאוין ב') מבואר שמפסוק זה נלמדת אזהרה למספר ולמקבל לשה"ר.

ומה שהוצרכו חז"ל ללמוד את איסור סיפור לשון הרע מפסוק זה ולא הסתפקו בלאו של "לא תלך רכיל" (ויקרא י"ט, ט"ז), ביאר הח"ח (כלל ו' בהגה"ה לבמ"ח סק"ב) שהוא כדי ללמוד שכשם שאת מקבל הלשון הרע ראוי להשליך לכלבים, כפי שדרשו בגמרא (מכות כ"ג. ופסחים קי"ח.) מסמיכות הפסוקים, דכתיב "לכלב תשליכון אותו" וסמיך ליה "לא תשא שמע שוא" [שהוא אזהרת קבלת לשה"ר], כן גם המספר שאיסורו נדרש מדקרינן ביה לא תשיא [היינו לא תספר] ראוי אף הוא להשליכו לכלבים, כמבואר בגמ' הנ"ל.

והנה משמע מדברי הח"ח שהיתה לגמ' הו"א שרק את המקבל ראוי להשליך לכלבים, וחידשה שלא כן אלא גם המספר ראוי להשלכה לכלבים. ולכאורה קשה, אדרבה הלא לגבי מספר יותר מובן מדוע משליכים אותו לכלבים, משום שהוא נובח על אנשים כאותן "כלבין דחציפין", אך המקבל אינו נובח ככלב, ומדוע פשוט לחז"ל שראוי להשליכו לכלבים.

את הדברים ביאר הגאון הגדול רבי אברהם יצחק הכהן קוק שליט"א, ראש ישיבת "מאור התלמוד" וחבר מועצגה"ת, בספרו החדש "שפתי כהן" – שיעורים על הספר "חפץ חיים", שיצא לאור לאחרונה, שכשם שאיסור "סיפור" לשון הרע תלוי ברוע מדתו של המספר שמחפש רע בחבירו, כן גם "המקבל" לשון הרע דומה לו בתכונה זו. שהרי פשוט שאם היו מספרים לאדם לשה"ר על אביו למשל, היה דוחה את הדברים וממאן לקבלם וטוען שאין נאמנות למספר, והיה מוצא תואנות להראות שסיפור הגנאי אינו נכון, ואף אם היו מנסים לשכנעו באמיתות הדברים היה מכחיש ודוחה דבריו מכל וכל, כי על עצמו או על קרובו אין הוא רוצה להאמין, [ומצוי כמה פעמים כשמנסים להסביר לאב על בנו שמתנהג לא כשורה, וקשה מאד להסביר לו, כי אבא אינו רוצה לשמוע ולקבל שבנו אינו מתנהג כשורה, וזו ממעלת האבא שאוהב את בנו, ואף כשהדבר נראה נכון הוא מנסה בכל דרך להפך בזכותו, ונפלא הדבר שרואים בזה את גודל האהבה של אב לבנו], ומזה שמאמין לדברי לשה"ר על חבירו מוכח שאינו אוהבו, ולכן גם אותו ראוי להשליך לכלבים.

ולהמחשת הדברים הביא סיפור ששמע מאחיו הגאון רבי נחום קוק זצ"ל, שהיה עמו, כאשר הלך פעם בחוצות עיר, וראה פשקוילים שהיו דבוקים שם בגנות מישהו, וכמובן לא נעצר לקוראם, אך יהודי אחד שעמד שם הסב את תשומת לבו לאותם פשקוילים, שיסתכל מה כתוב בהם, והחל לשכנעו עד כמה חשוב לדעת דברים "נכונים" אלו.

רבי נחום זצ"ל היה נראה כמקשיב לו היטב וכקורא הדברים ברצינות, ואח"כ השפיל עיניו בצער ואמר לו: הדברים מאד מצערים אותי, משום שזה שכתובים הפשקוילים נגדו, הוא אחי!

כששמע האיש כך הרגיש מאד לא נעים, ופנה לרבי נחום זצ"ל להפיס את דעתו ואמר לו: יראה נא הרב, הרי אלו רק פשקוילים, אף אחד לא חתום עליהם, ומי אומר בכלל שהם אמת.

נענה ושאל אותו: אבל בכל אופן קודם אמרת שמסתבר שהדברים נכונים, ומדוע לפתע אתה אומר שלא ברור הדבר?

הצטדק הלה וטען בתוקף: יעזוב נא הרב את הדברים שאמרתי קודם, ודאי וודאי שדברים כאלו בלי חתימות רבנים כותבים בדרך כלל אנשים חסרי אחריות, והסביר לו באר היטב עד כמה שלא ראוי לסמוך על דברים כאלו.

כשסיים הלה את דבריו ענה רבי נחום זצ"ל ואמר לו: רצוני לומר לך עוד דבר אחד, והוא: שהאדם הזה שכתובים עליו הפשקוילים הוא אח לא רק שלי, אלא הוא אח גם שלך!… [שהרי הוא יהודי כשר]. לכן בפעם הבאה כשתראה דברים שאינם חתומים ע"י ת"ח, כתובים בגנאי של מישהו, תזכור שזה שמגנים אותו הוא "אח" שלך ממש, ולא תמהר לקרוא אותם, וקל וחומר לא להאמין להם.

ומה שהיה צד בגמ' שדוקא את המקבל ישליכו לכלבים וצריכים דרשה לרבות גם את המספר, ביאר, משום שאצל המספר ישנו צד קל שאולי מחמתו היתה הו"א שלא ישליכוהו לכלבים, משום שעכ"פ מה שמספר נובע מכך שיש בלבו איזה חשבון אישי נגד חבירו ולכן סיפר בגנותו, וע"כ יש בו צד קל מכלב, כי הכלב נובח על כולם והוא רק על אדם מסויים, אך המקבל לשה"ר אין זה בא מכח שום דבר שהיה לו נגד חבירו רק תיכף כשבא אליו מישהו ומספר בגנות חבירו הוא ממהר להאמין לדבריו. וא"כ מדתו רעה אף יותר מזו של המספר בכך שהוא רע כלפי כל אדם, וע"ז ביאר הח"ח שלזה באה הדרשה דלא תשיא ללמד שגם את המספר ראוי להשליך לכלבים.

*

ענין נוסף שנידון בספרו הנ"ל, הוא התכונה הרעה של ה"הנאה" בחיפוש וחיטוט בעובדות שארעו כביכול, להביא למיעוט כבודם ומעמדם של אנשים, המצויה אצל מספרי לשון הרע. תכונה זו כבר מוזכרת בפסוק (משלי כ"ח י"ב) "בעלוץ צדיקים רבה תפארת, ובקום רשעים יחופש אדם", ומבואר ברבנו יונה (שע"ת שער א' אות י"ח) פרוש הפסוק ש"הצדיקים מפארים ומכבדים בני אדם על כל מעלה טובה הנמצאת בהם, ורשעים מחפשים מומי בני אדם ושגיאותם להשפילם, ואף על פי שכבר הזניחו המעשים ההם וחזרו בתשובה". כלומר ש"צדיקים" נהנים למצוא ולהראות את נקודת המעלה והטוב שבכל אחד ורוצים לרומם את מעמדו וכבודו של כל אדם, וזהו "בעלוץ צדיקים רבה תפארת", כי הם מחפשים לכבד כל אדם ומשקיעים מחשבה למצוא את נקודת התפארת שבאחר, ואילו עסק הרשעים הוא "יחופש אדם", היינו שאפי' מי שנראה "אדם" שלם, הם "מחפשים" למצוא בו חסרונות ולערער את מעמדו וכבודו. הרי שלא נאמר כאן שמי שמפאר אנשים הוא צדיק ומי שמדבר לשה"ר הוא רשע, אלא להיפך, שהצדיקים מתכונת הצדקות שבהם מחפשים לפאר אנשים, והרשעים בגלל רשעותם מחפשים לגנות את אחרים. והיינו שמעלת הנפש של חיפוש כבוד השני היא צדקות אמיתית, ותכונת הנפש של רצון למצוא חסרון בשני היא "רשעות".

וביאר הצדקות שבכך, שהצדיק חי בעצמו בעולם מרומם של "תפארת", וזו מדת צדקות, כי מי שהוא בעל נפש חי בעולם רוחני ומרומם, עולמו של הרבש"ע, ומשום כך הוא מחפש לראות בכל דבר וכל שכן בכל אדם בעולמו של הקב"ה את התפארת שבו, כמבואר במשנה באבות (ד', ג') "אל תהי בז לכל אדם ואל תהי מפליג לכל דבר, שאין לך אדם שאין לו שעה ואין לך דבר שאין לו מקום". אך אדם שהוא עצמו נמצא בעולם נמוך ושפל, הוא נהנה מעולם בזוי ונמוך זה, וע"כ כדי להצדיק את עולמו הקטנוני הוא מנסה למצוא חסרונות גם באחרים, ומתעלם מגדלות עולמו האמיתי של הקב"ה.

וכעין זה ביאר המהרי"ל דיסקין זצ"ל (בתשו' סוף ח"א) שע"י שאדם דן את חבירו לכף זכות הוא מחייב גם את עצמו לחיות בעולם נעלה ומרומם יותר.

ובענין זה סיפר מה ששמע מהגאון ר' אליהו מישקובסקי זצ"ל, שפעם בסוף זמן שלמדו וסיימו בישיבה מסכת יבמות, ניגש אל בחור ושאל אותו איך נראה לו זמן זה של לימוד מסכת יבמות. הלה התחיל להתאונן כמה קשה ומסובכת היא מסכת יבמות עד כדי כך שלא הצליחו להבין מה שלומדים וכו' וכו'. ואח"כ ניגש לבחור אחר מטובי הבחורים, ושאלו אותה שאלה, והשיבו: איזה זמן נפלא היה זמן זה שלמדו מסכת יבמות, שזו מסכת שמתחילתה עד סופה היא ענין אחד, וכך היה יכול להיות שקוע בלימוד מתחילת הזמן ועד סופו, וכל כך נפלא היה מסכת זו עד שכולם נהנו כל כך.

וביאר הגר"א מישקובסקי זצ"ל, שהראשון שלא למד כראוי העדיף לתת דופי במסכת יבמות ובלימוד של כולם, כי הרגיש שכך הוא מצדיק את מה שהוא עצמו לא למד כראוי, כי אם היא מסכת נפלאה וכולם לומדים, א"כ גם הוא היה צריך ללמוד… והיה נראה לו שכולם כמוהו, אבל זה שלמד היטב ובחשק ראה את הצד הטוב שבכל הבחורים.

*

עוד בענין החיזוק בענין שמירת הלשון הזכיר הגאון הגדול שליט"א בספרו הנ"ל, שבהרבה מקומות עושים חיזוקים בנושא זה, ובודאי שלימוד ההלכה למעשה מתוך הספר "חפץ חיים" אינו דבר פשוט, להימנע מכל רשימת האיסורים החמורים שבפתיחת הספר הח"ח, וכפי שמנה שם שבע עשרה לאוין, ארבע עשרה עשין וג' ארורין, ודאי שזהו חמור מאד. אך למעשה המציאות היא, שלא תמיד עוזר הלימוד ב"חפץ חיים" להימנעות מוחלטת מלשון הרע ורכילות. אמנם אומרים, כמדומה בשם מרן הגרי"ז זצ"ל, שעד זמן הח"ח חשבו שלדבר לשה"ר זו מצוה, ומזמן שהח"ח חיבר את ספרו כבר הגיעו למצב שיודעים שאין "מצוה" לדבר לשה"ר… אבל נדרש זמן רב עד שיבינו שזו עבירה, ואינו יודע כמה, והיינו שלימדנו מרן הגרי"ז זצ"ל שיש רוח גדול לכולם מחיבור הח"ח, שמבינים כבר כולם שאין מצוה לדבר על השני…

והוסיף על כך הגרא"י קוק שליט"א מה ששמע מאביו, הרב דטבריה זצ"ל, שאם על מי שעבר עבירה פעמיים כתוב "כיון שעבר אדם עבירה ושנה בה נעשית לו כהיתר" א"כ מי שעובר שלש פעמים את העבירה אינה רק היתר אלא נעשית לו מצוה… וכמו שכתב הח"ח בהקדמתו שהיצר הרע מטעה את האדם כאילו שמצוה לדבר על פלוני ושחייבים לדבר עליו… ואמנם הלימוד בח"ח מועיל שמבינים לכל הפחות שאינה מצוה…

ומדוע עדיין לא מרגישים שזו "עבירה"? משום שכאשר כל מציאותו של אדם היא ניתוק מהשני, ובתוך לבו בעצם הוא מלא טענות נגד השני, אז בשעת מבחן כשצריך לעצור עצמו מלדבר עליו קשה לו לעצור את עצמו והכל מתפרץ ויוצא החוצה, וכהמשל שמביא המסלת ישרים (פי"א) לבית מלא תבן והיה בבית חורין והיה התבן נכנס בהם, לאחר ימים התחיל אותו התבן שהיה בתוך אותם החורין יוצא. כך גם השנאה הכבושה בלבו על חבירו חזקה עליה שתבצבץ ותצא החוצה.

ומתי השנאה מבצבצת החוצה? למשל כאשר ישאלוהו שאלה על אחד בעניני שידוכים… הרבה פעמים יש בישיבה שבאים אנשים ומבררים לצרכי שידוכים, ויש בחורים שעונים לפעמים בצורה שלילית, והדבר מפליא, כי גם אם לפעמים יש אולי קצת ביקורת ודברים שצריך לומר כשנוגע לתועלת, אבל לדבר ביקורת כה חריפה בצורה שלילית… שאלתי פעם בחור אחד: בוא ותאמר לי כמה מעלות אתה יודע לספר על פלוני? ענה לי שצריך מעט זמן לחשוב… ואכן לאחר חצי שעה חזר ואמר: כן, מצאתי איזה דבר טוב שיש בו… אך אם תשאל אותו כמה חסרונות אתה יודע להגיד עליו, ישאל רק האם מותר או אסור, ואם תאמר לו שנוגע לשידוכים ומותר, תיכף ומיד יאמר לך רשימה של עשרה חסרונות, מבלי שיצטרך לחשוב אפילו רגע… והפירוש בזה הוא, שבעצם אדם מסתובב בלב כשכולו מלא ביקורת על אחרים ורואה בהם כל הזמן חסרונות, אלא שכל הזמן הוא מתאפק ועוצר את עצמו מלדבר, אך ברגע שיש היתר לומר משהו ומבין שמותר, אינו יכול להתאפק יותר ותיכף ומיד כבר מוצא את כל ההתירים שבעולם, וכך מתפרצים בקורתו וטענותיו לחוץ. וזהו ממש כהמשל הנ"ל של בעל המסלת ישרים מבית מלא תבן.

והעצה האמיתית לזה, מבוארת בדברי הח"ח בספרו שמירת הלשון בסוף שער התבונה (סוף פט"ז) ש"כלל הדברים, שיראה האדם להרגיל את עצמו במדותיו שיהיה מן הטובים ולא מן הרעים וממידת הטובים לעזור לחברו בכל יכולתו, ולחפות על חסרונותיו כמו על חסרון עצמו, ואם יראה שיש על חברו כעס מאיזה אדם יסלקו ממנו בטענות ואמתלאות, וזו היא חכמה וגבורה באמת, והרעים עושים כ"ז בהיפך ממש, שמריע עם חברו ושמח במפלתו, ומגלה חסרונותיו השגגות ועושה אותם למזידות לעין כל, ומעורר מדנים בין בני אדם, ומשסה אחד על חברו". עכ"ל מרן הח"ח.

נמצא שאומר לנו כאן הח"ח כלל גדול שהוא "לימוד כל הח"ח על רגל אחת", וכלל זה הוא: "תהיה מן הטובים", "זיין א גוטער!" ואז ממילא כבר תבין שאסור לדבר רע על השני ולא כל בקורתך צודקת.

כלל זה הוא גדרם של איסורי דיבור לשה"ר וקבלת לשה"ר. יסוד שניהם הוא משום המדה רעה שבלב, שאדם "אינו מן הטובים" והוא מחפש להשפיל את חבירו, ומכח זה הוא מגיע לספר עליו לשה"ר וכן לקבל עליו לשה"ר, ועצתו לכל זה "להיות מן הטובים", ועצה נפלאה לזה ללמוד פרקי ספר "אהבת חסד" וכן קונטרס "אהבת ישראל", ובכך ישתנה לבו וישנה בצורה משמעותית את הרצון למצוא גנאי בחברו, ויזכה להיות "האיש החפץ חיים ואוהב ימים לראות טוב" בעוה"ז והקרן קיימת לו לעוה"ב.

פרשת השבוע

אולי גם יעניין אותך

"אני לא מסוגל, לא מסוגל..." , אמר רבי נחום, ויצא כמות שהוא לשגרירות האמריקאית
המנהג להכות באהמנהג בשעת וידיוגרוף על הלב
הרב נפתלי מתקשה להאמין לעוצמת ההשגחה הפרטית. הוא רץ לחדרו ושולף את הפנקס...
כבר ידענו שאין צורך לפנות לרופא. כל מה שעלינו לעשות זה...
הסטייפלער זצ"ל מתחיל לעשות פרצופים שונים ומשונים בפניו הקדושות...
'טרור העפיפונים' ● הגמ"חים זה שחור או לבן? ● לנצל את הניגון...
"אמרתי להורים שלי: "בגלל שאתם לא שולחים אותי לקרקס נכשלתי במבחן"
הגרי"מ גורדון סיים לקרוא את המכתב שכתבה לו בתו, והתעלף
הוא יצא החוצה, ואחרי דקה הוא צועק לי: "יעקב ברוך, בוא מהר, תראה מה יש לי במשאית!"
לפני עמד יהודי חרדי שהצהיר בפני: "אני הגנב שפרץ למספרה שלך"...
ב'סוּפֶּר' שמעתי אותו מרגיע את מוישה 'הקטן', כשהחמאתי לו, הסמיק ואמר לי: מוישה זה אני...
כזוהר הרקיע מזהירים
''ידעתי שהם סוכני ק.ג.ב. בכל זאת שלטתי בעצבי שליטת ברזל''
הייתי בהלם, מה הוא חושד בי שאני עובר על דאורייתא?!
סוד ההצלחה בסערות החיים
''שום דבר אינו חביב לפני הקב"ה יותר מהקטורת''
"אמרתי להורים שלי: "בגלל שאתם לא שולחים אותי לקרקס נכשלתי במבחן"
הגרי"מ גורדון סיים לקרוא את המכתב שכתבה לו בתו, והתעלף
הוא יצא החוצה, ואחרי דקה הוא צועק לי: "יעקב ברוך, בוא מהר, תראה מה יש לי במשאית!"
לפני עמד יהודי חרדי שהצהיר בפני: "אני הגנב שפרץ למספרה שלך"...
ב'סוּפֶּר' שמעתי אותו מרגיע את מוישה 'הקטן', כשהחמאתי לו, הסמיק ואמר לי: מוישה זה אני...
כזוהר הרקיע מזהירים
''ידעתי שהם סוכני ק.ג.ב. בכל זאת שלטתי בעצבי שליטת ברזל''
הייתי בהלם, מה הוא חושד בי שאני עובר על דאורייתא?!
סוד ההצלחה בסערות החיים
''שום דבר אינו חביב לפני הקב"ה יותר מהקטורת''

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

ביטול

פוסטים נוספים

הצטרפו לניוזלטר הייחודי שלנו
החדשים באתר
חוקת

צפו: הרב מנחם מנדל פומרנץ שליט''א לפרשת השבוע

פרשת חוקת

חוקת

צפו: שיעורו של הרב סיני הלברשטאם שליט"א לפרשת חוקת | תשפ"ב

לפרשת חוקת

הרב אייל אונגר

ואיך לחנך ילדים מתוך כפייה או מתוך הזדהות שלהם?

הרב אייל אונגר שליט"א: רגשות דמיונות ואמת ומה שביניהם

גלריות בחצרות החסידים

חברי מועצת גדולי התורה מתכנסים בירושלים

צילום: Olivier FItoussi/Flash90

קו השיעורים של 'דרשו'
כמה קבלת במבחן?
פרפראות לפרשת השבוע
צפו: בחצרות החסידים
כל שירי דרשו להאזנה
מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • שומעים ‘דרשו’
    • מסכת שביעית - משניות מבוארות
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”ב
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • כניסת שבת ויציאת שבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
    • תפילת השל"ה
    • פרשת המן
    • ברכת המזון
    • נשמת כל חי
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 39061, מיקוד 9139001
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו ארה''ב
1-888-534-7748
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו ד' ועוזו ע.ר. 580384931
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד

לפתוח את היום ברגל ימין

הצטרפו למייל היומי של דרשו
מדהים, מרגש ומחזק.

לחץ כאן
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות
  • רקע בהיר
  • קו תחתי לקישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • מפת אתר