מועד קטן יד
מדוע נסע הגרי"ש אלישיב לשבות שבת בפתח תקוה?
מפני כבוד השבת
לפני שנים רבות, נפרצה פירצה גדולה בחומת השבת בעיר פתח תקווה. פושע ישראל שכיהן בראשות העיר החליט לפתוח "קולנוע" בשבת, על אפם וחמתם של שומרי השבת די בכל אתר ואתר. כיון שפרץ פושע זה את הפירצה – החלה חומת השבת להסדק אף בערים אחרות.
הגאון רבי ברוך שמעון סלומון זצ"ל, שכיהן כמרא דאתרא, פתח בסדרת הפגנות סוערות שנמשכו תקופה ארוכה. שומרי התורה באותה עיר הפגינו מידי שבת בשבתו על הפירצה הנוראה בחומת השבת, גוום נתנו למכים, ולחייהם למורטים. המאבק הקשה נתן אותותיו במהלכי הארץ הקדושה כולה.
רבינו נקט צעד נדיר באותה תקופה: הוא יצא בעצמו לשבות שבתו בעיר פתח תקווה ו… השתתף בהפגנה – דבר שמעולם לא עשה במשך כל ימי חייו עד אז.
השתתפותו של רבינו באותה הפגנה עוררה הד עצום בעולם כולו, והזרימה כוחות מחודשים במאבק הקשה.
היו גדולי תורה שכלל לא הסכימו עם קיום ההפגנות. סבורים היו, שאין בכך שום דין של מחאה על פי הלכה. משום כך נשאלה השאלה קמיה רבינו: "הלמאי יצא מגדרו עד כדי כך? הלא יש גדולי תורה שסוברים כי אין בזה דין מחאה על פי ההלכה".
נענה רבינו ואמר: "אכן אין כאן דין של מחאה, ואם הייתי מתייחס לזה כך לא הייתי יוצא למחות, אולם קיים כאן דבר שונה, יש כאן עקירת "כבוד השבת", ועל כבוד השבת צריך להילחם בכל הכוחות".
(מתוך 'גדולה שימושה')
הרה"ג רבי שלמה לוינשטיין שליט"א בספרו ומתוק האור מספר שבאחת התקופות, ניסה יהודי לרתום את הגראי"ל שטיינמן זצ"ל למאבק פומבי בנוגע לשמירת השבת במרחב הציבורי. הלה דיבר בעוז על כבוד השבת וקדושת יום השביעי, כאשר מאחורי קנאותו המדומה מוסווה אינטרס עסקי אישי…
הגראי"ל נשא את מבטו אל האיש, שהתיימר למחות על כבוד השבת, ושאל אותו חרש: "האם יש לך גנרטור בשבת?"… האיש נאלם דומיה, וכבש פניו בקרקע.