מועד קטן יב
מהי הסיבה לנישואי תערובת רח"ל?
בישולי נכרים
בספר 'הליכות שלמה' מסופר על חכם אחד שעוסק בעניני כשרות בארה"ב – וביקר אצל מרן הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך בחודשי חייו האחרונים.
והוא הצעתי לפניו שאלות וספקות רבים בעניני בישול עכו"ם, לאחר שראה שאיני חותר להקל דווקא הסכים לענות לשאלותי, באופן כללי, ואלו דבריו שנאמרו בכאב לב והתרגשות עצומה:
"אומר לך שיטתי בכלל ענין בישולי עכו"ם בזמננו. הנה בדורותינו נתרבו נישואי התערובת בפרט בארה"ב באופן שלא היה מעולם. בוודאי שומה עלינו לחקור ולפשפש איכה נהייתה הרעה הגדולה הזו. אכן כבר גילו לנו חכמינו שורש הדבר, שהגורם לזה הוא אכילת פיתם ויינם, כמבואר בגמרא ובשו"ע.
והנה תחת שישמרו בעוז על גזירות חז"ל הללו, הורגלו בדורנו לחפש אחרי כל מיני קולות שהם ודאי נגד רצון חז"ל, וגברה המכשלה באשר נמשכו איזה מורים במדינות חו"ל להקל קולות גדולות ביותר. ורמז לי הגאון שבוודאי ידועה לי כוונתו – נראה שהתכוון למה שהקלו שסגי בהדלקת נורה בתנור.
סוף דבר, אין אנו נזהרים כראוי באלו הענינים, וראיה ברורה לזה היא עצם המצב המחריד והטרגדיה הזו של נישואי התערובת. והנה בכל פזורות ישראל קמו אנשים נכבדים יראי ה' בפעולות עצומות למניעת נישואי תערובת, אבל עדיין לא נושענו מן הצרה הגדולה הזו. יש לדעת כי הסיבה לכך היא שאוחזים באותן קולות שהן ההיפך הגמור מרצון חז"ל בתקנותיהם. לכן העצה היחידה לכך היא לילך אל הקצה, ולהחמיר עד מקום שידינו מגעת, ואע"פ שאנו בני אשכנז יוצאים ביד רמ"א ואין אנו זזים מהוראותיו, עם כל זה כדאית היא הצלת ישראל שנדחוק ונחמיר בכל עניני בישול עכו"ם כמעט כשיטת ה"בית יוסף" – לדוגמא נקט רבינו שתי הלכות בזה [א. בקולת הרמ"א (יו"ד סי' קיג ס"ז) בהדליק הנכרי את האש מאש ישראל, להחמיר שאם הישראל הדליק אש קטנה, שידליק ממנה הנכרי סיר אחד בלבד. ב. בקולת הרמ"א (יו"ד סי' קיב ס"י) שמספיק בהכשרת התנור פעם אחת עד שיכבה ואפי' אם דולק כמה ימים מותר, להחמיר ולהתיר רק מה שהיה בתוך התנור בשעת ההכשר ותו לא].
אשריכם, אם תצליחו לקיים הגדרים הנכונים ברוח כוונתם האמיתית של חז"ל, ואם תמנעו בישול עכו"ם בין החרדים לדבר ד' תצילו בזה את זרע בית ישראל הרחוקים משמירת התורה מלהטמע בין הגויים, וגדול יהיה שכרכם מן השמים!"
(ע"פ גיליון נר לשולחן שבת – "הליכות שלמה" מועדים עשי"ת הערה 11 עמ' מב)