מגילה כט
במה מיוחדים הר תבור והר הכרמל מהרים אחרים?
ומה תבור וכרמל שלא באו אלא לפי שעה ללמוד תורה – נקבעים בארץ ישראל
תהלים פרק פט
בתהילים (פט יג) נאמר 'צָפוֹן וְיָמִין אַתָּה בְרָאתָם תָּבוֹר וְחֶרְמוֹן בְּשִׁמְךָ יְרַנֵּנוּ', ומבאר ה׳אבן עזרא', שהפסוק מונה את ארבעת רוחות העולם: צפון ימין, תבור ־ שהוא במערב, וחרמון – שהוא במזרח. ועדיין – מעיר מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט״א " צריך ביאור: למה בצפון ודרום אמר "אתה בראתם", ואילו לגבי תבור וחרמון אמר "בשמך ירננו"?
והוא מיישב בתירוץ נפלא: "צפון ודרום אתה בראתם", הכוונה להרים והמדבריות שבצפון ארץ ישראל ובדרומה, שהם קיימים שם משעת בריאת העולם, אבל תבור וחרמון שבמערב ובמזרח ־ אינם שם משעת הבריאה, שהרי אמרו חז״ל (מגילה כט.) שתבור בא מחוץ לארץ בשעת מתן תורה, וכגמול על כך זכה להיקבע בארץ ישראל, ועל חרמון אמרו במדרש (דברים רבה החדש, פרשת ואתחנן) שבשעה שביקש משה רבינו לעבור לארץ ישראל – הוגבה הר חרמון למעלה ולכן נקרא ׳שיאון. נמצא ששני הרים אלו אינם קיימים שם מבריאת העולם, אלא רק לכבוד שמו של הקב״ה השתנו ממה שהיו, ולכן עליהם נאמר "בשמך ירננו"!
(כמוצא שלל רב – טעמא דקרא עמ' רכה)