מגילה ט
מהו החיבור בין סוף התורה לתחילתה?
'בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ' – נהוג לנעוץ ולחבר את סוף התורה לתחילתה. והנה – אמר הגאון רבי מאיר הלוי עפשטיין, אב״ד קופישאק. – הגמרא מספרת (מגילה ט.): ׳מעשה בתלמי המלך שכינס שבעים ושנים זקנים, והכניסם בשבעים ושנים בתים, ולא גילה להם על מה כינסן, ונכנס אצל כל אחד ואחד ואמר להם: 'כתבו לי תורת משה רבכם'. נתן הקב״ה בלב כל אחד ואחד עצה, והסכימו כולם לדעת אחת, ושינו מן הלשון שנאמר בתורה בכמה וכמה מקומות, והראשון שבהם הוא בפסוק שלפנינו, ששינו וכתבו לו: 'אלוקים ברא בראשית', שלא יאמר שתי רשויות הן וראשון ברא את השני.
לאור זאת יובן הקשר בין המילים המסיימות את התורה: "לעיני כל ישראל "- לפסוק הראשון בתורה: "בראשית ברא אלוקים", דהיינו: רק ׳לעיני כל ישראל ־צריך לכתוב ׳בראשית ברא אלוקים׳, אבל לעיני אפיקורסים צריך לכתוב ׳אלוקים ברא בראשית׳".
(ושלל לא יחסר – בראשית א א הובא בשמו על ידי נכדו כספר ״אבן ישפה״)