ראש השנה כו
מדוע רוקדים עם מטאטא בחתונת הילד האחרון?
האות ט׳ אינה מופיעה בלוחות
בלוחות הראשונים מופיעות כל אותיות הא״ב, מלבד האות ט׳ שלא הוזכרה בהם כלל. את הטעם באר הרמב״ן בספרו "אמונה ובטחון" (פרק יט) כי האות ט', מורה על מות, כי כן דרך המלכים מימים הקדמונים כשכותבים על אחד ט״ט הוא סימן מות, וכן הוא בפסוק "וְטֵאטֵאתִיהָ בְּמַטְאֲטֵא הַשְׁמֵד׳ (ישעיה יד כג).
ותמה ה״חתם סופר" בדרשותיו (דף רצה), שהרי מבאר בגמרא (ב"ק נה.) שאות ט׳ אחת היא סימן לטוב, ורק ב׳ אותיות ט׳ הוא סימן ןלרע, ולמה אם כן לא נכתבה אפוא האות ט׳ בלוחות?
בספר "אוצר הידיעות" מובא שיש מיישבים: הרי הלוחות היו כתובים משני עבריהן, כמובא בפרשת כי תשא 'לֻחֹת כְּתֻבִים מִשְּׁנֵי עֶבְרֵיהֶם מִזֶּה וּמִזֶּה הֵם כְּתֻבִים' (שמות לב טו) אם כן, אם היתה כתובה האות ט׳ בלוחות, והרי זה כנכתב ב׳ פעמים ט׳.
(ומתוק האור)
מדוע רוקדים עם מטאטא בחתונת הילד האחרון?
יש מקומות שנוהגים שכאשר אדם משיא את ילדו האחרון, הוא רוקד עם מטאטא. על סמך מה נוסד מנהג זה? שמעתי שהמקור לכך הוא משום שנאמר ׳וטאטאתיה במטאטא השמד׳, ודרשו חז׳׳ל שהכוונה היא לכילוי בנים, ולכן כשזוכה אדם להשיא את בנו הצעיר וניצל ממטאטא השמד, הוא רוקד עם המטאטא, ומשבח ומזמר להשי״ת שניצל מהגזירה ההיא.
(שמחה בבית)