ראש השנה יד
החכם עיניו בראשו – וכי לכסיל אין עינים בראשו?
החכם עיניו בראשו והכסיל בחושך יהלך
המדרש אומר (ויק"ר ל יד) על ארבעת המינים שהם כנגד אברי האדם, אתרוג דומה ללב, לולב כנגד השדרה, הדס כנגד העין וערבה דומה לפה. ולכאורה יש מקום להקשות, בשלמא לגבי אתרוג בדין הוא שיהא ניטל אתרוג אחד כי גם באדם יש רק לב אחד, וכן בלולב שיש רק שדרה אחת, אכן בהדס קשה מדוע עלינו ליטול שלושה הדסים והרי אין לו לאדם יותר משני עיניים. גם יש לתמוה בלשון הפסוק 'החכם עיניו בראשו והכסיל בחושך הולך' (קהלת ב יד), וכי רק לחכם יש עיניים…
אלא כאן רמז לנו, שלחכם יש עוד 'עין' שאין לכסיל, וכמאמר חז"ל (תמיד ל ב.) 'איזהו חכם הרואה את הנולד', ונמצא שבאמת יש לו שלושה עיניים, שני עיניים שבראשו וכמו שיש גם לכסיל, בנוסף לכך יש לו עוד 'עין' לראות בו את הנולד… ועל כן נוטלים ג' הדסים כנגד ג' העיניים … ועלינו להיות חכם הרואה את הנולד, לראות את כל השנה הבעל"ט כנגד העיניים ו'לראות' כיצד הכל תלוי בר"ה, וממילא כל ההכנה תהיה באופן אחר לגמרי.
(באר הפרשה)