ביצה לד
האם מותר לבכות בשבת למי שמתענג בזה?
וקראת לשבת עונג
במוסף של שבת מענגיה לעולם כבוד ינחלו טועמיה חיים זכו וגם האוהבים דבריה גדולה בחרו. דהנה גבי יו"ט פליגי רבי אליעזר ורבי יהושע במס פסחים דף ס"ח:), לר"א סבר או כולו לה' או כולו לכם ור"י סבר חציו לה' וחציו לכם, ונאמר שם דבשבת הכל מודים דבעינן לכם דכתיב וקראת לשבת עונג. ולכאורה נראה דיש חילוק בין שבת ליו"ט, דביו"ט כתיב לכם דהיינו אכילה ושתיה ולה', וס"ל לר"י דצריך לקיים דווקא שניהם ואפילו מי שמטבעו יש לו תענוג יותר בא' מחבירו, עכ"ז מוכרח לקיים גם השני כיון דבתורה מבואר מה שמחויב, אבל בשבת הא לא כתיב הדבר שמחויב לעשות רק כתוב וקראת לשבת עונג, א"כ תלוי הדבר במה שזה האדם מתענג יותר בו צריך לעשותו. ועיי' במג"א ריש ה' שבת דמי שמתענג בבכי רשאי.
וזהו שאמר מענגיה לעולם כבוד ינחלו, דכל שעושה ומענג בו הוא טוב, וחוזר ומפרש טועמיה חיים זכו דהיינו האוכל בו, וגם האוהבים דבריה גדולה בחרו, דמי שיש לו תענוג יותר בלימוד מבאכילה ג"כ הוא טוב.
(הגדת בית הלוי – בית הלוי ליקוטים, סוף שמות)