ביצה כט
את מי שלח מרן הגר"ח קנייבסקי לתרום לבית החולים מעייני הישועה?
גזל ואינו יודע למי גזל – יעשה בהם צרכי רבים
נודע מה שאמרו ז"ל (ביצה כט.) במי שגזל ואינו יודע ממי גזל יעשה בהם צרכי רבים, כי במה שמתקן דבר שהרבים נהנים ממנו, הרי הוא כמשיב את הגזילה לאיש אשר גזל מאתו, שהרי בוודאי יהנו מזה הוא או יורשיו. והגאון רבי משה פיינשטיין בעל אגרות משה זצ"ל כותב להלכה (חו"מ א' סי' פח) כי כדרך שאמרו שצרכי רבים הם כגון בורות לעולי רגלים, עכשיו בזמנינו להקים מקוה טהרה שרבים נהנים ממנה הוי צרכי רבים.
עוד נשאל רבי משה פיינשטיין האם יוצא ידי חובת השבת גזילה כשמשלם באופן שנראה כנתינת צדקה? והשיב: הנה על הגניבות מבעל הבית הרי צריך להחזיר ולשלם לבעלים דוקא. ואם לא ידוע לו למי גזל הרי צריך לעשות בהם צרכי רבים ולא נפטר בנתינתם לצדקה. ורק על גניבות מקופות צדקה יש להשיבם לצדקה [לקופה ממנה גנב, או לקופה אחרת באופן שרשאים לשנות מצדקה לצדקה].
אבל פשוט שיש להשיב בחשאי באופן שלא ידעו להחזיק טובה לנותן ולכבדו, בזה שיחשבו שנדב עתה. כי רק בדרך זויצא ידי חובתו. אבל אם יכבדוהו על נתינה זו, לא יצא בזה חובת השבת הגזילה. עכ"ד.
(גיליון איש לרעהו)
ובספר 'בדידי הוי עובדא' כתב הרה"ג ר' שמואל דוד פרידמן שסיפר לי הג״ר חיים קרייזווירטה זצ״ל שהוא שילם על השיפוץ של בתי כסאות בבית המדרש הנודע 'זכרון משה' בירושלים עיה״ק, וזה הוי צרכי רבים.
ובדברי שי"ח הובא שבמשך שנים רבות היה מורה מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א בעל פה ובכתב שמי שגזל ואיני יודע ממי, יעשה בהם צרכי רבים ואמר שאם תורמים לבית החולים של ד"ר רוטשילד זה בודאי צרכי רבים.