ביצה כח
פג ששהה באינקובטור – כיצד מחשבים את יום המילה ופדיון הבן?
לכם – לכל צרכיכם
הרה"ק רבי אהרן מטשערנאביל זי"ע אמר, שתפילת 'גשם' בשמיני עצרת מסוגלת לפרנסה. וב'ייטב פנים' (שמחת הרגל אות א) הביא הטעם שמתפללים תפלת גשם – עניני גשמיות, בשמיני עצרת, כי בו פוסקים על האדם פרנסתו, ורמוז כן בפסוק 'ביום השמיני עצרת תהיה לכם' (כמדבר כט לה) ודרשו חז"ל בביצה (כח:) לכם – לכל צרכיכם, המורה גם על הצרכים הגשמיים, וכן נרמז בלשון חז"ל (סוכה מח.) 'שמיני עצרת רגל בפני עצמו הוא', היינו שהוא הזמן הראוי להעתיר ולבקש צרכי עצמו שישפיע קודשא בריך הוא השפעות טובות גם בעניני גשמיות.
ובספר 'עבודת ישראל' (שמיני עצרת) הפליג עד כמה ניתן לפעול בשמיני עצרת. שהלא בגמרא בתענית (ז.) נחלקו האמוראים כמה גדול יום הגשמים, רבי אבהו אומר שגדול הוא מיום תחיית המתים, רב יהודה אומר כיום שניתנה בו תורה, רבא אומר יותר מיום שניתנה בו תורה וכו', ורב אושעיא אומר שאפילו ישועה פרה ורבה. ואומר ה'עבודת ישראל' ש'יום הגשמים' מדובר על שמיני עצרת שבו מתפללים על הגשמים. נמצא שכל דברי האמוראים מתקיימים גם יחד בשמיני עצרת, ורפואות וישועות לרוב נשפעות ביום זה.
(באר הפרשה)