ביצה ד
מה הקשר בין ראש השנה לשני הדברות הראשונות?
שני ימים טובים של ראש השנה – יומא אריכתא
בספר "ליקוטי אב" מובא בשם ה"אמרי אמת" מגור זי"ע שהיה אומר: ראש השנה הוא החג היחידי בשנה שגם בני ארץ ישראל נוהגים אותו שני ימים. והטעם לזה הוא, מפני שרצו חכמים שלפחות יום טוב אחד בשנה יהיו כל היהודים שבכל העולם כולו שוים בו…
ובנו הרה"ק בעל ה"בית ישראל" זי"ע היה מוסיף ואומר שהנה כתב בספר "יערות דבש" להגה"ק רבי יהונתן אייבשיץ זי"ע (ח"ב דרוש א') שהטעם שנקראים שני ימי ראש השנה בלשון חז"ל (ביצה ד:) "יומא אריכתא", הוא משום שמובא בתנא דבי אליהו (זוטא פכ"ב) שעשרת ימי תשובה הם כנגד עשרת הדברות, נמצא ששני ימי ראש השנה שהם הראשונים מימי עשרת ימי תשובה הם כנגד שני הדברות הראשונות "אנכי" ו"לא יהיה לך", והרי כבר אמרו חז"ל בילקוט שמעוני (ירמיה רמז רסו) כי אנכי ולא יהיה לך בדיבור אחד נאמרו, וא"כ מבואר הדבר ששני ימי ראש השנה אחד הם, ולפיכך נחשבו כ"יומא אריכתא".
ולפי זה יתכן לומר, כי מטעם זה נוהג ראש השנה בכל תפוצות ישראל שני ימים, ולא רק בחוץ לארץ מטעם "ספיקא דיומא", כי רצו חכמינו ז"ל ללמדנו שבענין "אנכי" ו"לא יהיה לך" אין ספיקות ואין שינויים, וכל בני העולם שווים בענינים אלו.
(עלון פנינים)