סוכה מב
מדוע מחלקים לקטנים בליל הסדר דווקא אגוזים?
נותנין לו צרור וזורקו אגוז ונוטלו
בשולחן ערוך (או"ח סי' תעב סט"ז) מובא על פי דברי הגמרא בפסחים (קט:) שנוהגים לחלק אגוזים לקטנים כדי שלא ישנו וישאלו.
וצריך להבין עניין חלוקת האגוזים דווקא בליל פסח.
בהגדת ״אתה בחרתנו״ מובא, שאחת מהדרכים לדעת האם קטן יכול להיחשב כגדול לגבי קניינים וכדומה, מובא בגמרא (גיטין סד:) שנותנים לו אבן וזורקו או אגוז ונוטלו, וזה סימן שכבר התבגר. וכן זה גם מברר לנו אם אפשר לשחוט עליו הפסח, כמו ששנינו (סוכה כט:) על הפסוק (שמות יב ד) ״איש לפי אכלו״ – רבי יהודה אומר: עד שיכול לברר אכילה, כיצד. נותנין לו צרור וזורקו, אגוז ונוטלו.
ומסביר הרה״ק בעל ה״שם משמואל״ מסוכטשוב זי״ע כי כלפי חוץ אבן ואגוז שווים שאינם ראויים למאכל, אלא שבאגוז יש פנימיות הראוי למאכל אם שוברים הקליפה. ולכן אם יש לקטן הבחנה בפנימיות הרי זה סימן גדלות.
ועל פי זה יובן מדוע מחלקים אגוזים לקטנים, שכלפי חוץ התנהו בני ישראל כמצרים, כטענת המלאכים: ״הללו עובדי עבודה זרה והללו עובדי עבודה זרה״, וכל החילוק ביניהם היה בפנימיות. וכפי שאמר הקב״ה למשה רבינו שהסתפק בזכות בני ישראל להיגאל ״ראה ראיתי״, ודרשו חז״ל (שמות רבה מב) שאמר לו: אתה רואה ראיה אחת ואני רואה שתי ראיות. פירוש, ״שתי ראיות״ היינו ראיה רגילה וראיה פנימית, לפנימיותם של ישראל שתוכם רצוף אהבה. וזה ענין חלוקת האגוזים דווקא לקטנים, לרמז על גודל החמלה והרחמי שהקב״ ה עשה לישראל בהוציאם ממצרים כאשר בחן את פנימיותם, כאותם קטנים שנותנים להם אגוז בכדי לראות האם הם יודעים לבחון את פנימיות האגוז…
(גליון פנינים)