שח הגה"ח רבי שמעון שפיצר שליט"א:
מעשה היה בשני אנשים שקנו כרטיסי טיסה לארה"ב אצל סוכן נסיעות, ושניהם נסעו באותה טיסה. אחד מהם היה יליד ארה"ב והכיר את השפה האנגלית על בוריה, והשני היה יליד ארץ ישראל שנסע לצורכי מצוה ולא הכיר את השפה כלל.
ביקש הסוכן מהראשון, שיעזור לשני לתקשר עם אנשי הצוות בעת העברת הפספורט (הדרכון) וכו' כשיכנסו לארה"ב.
סיפר לי אותו אברך, שבתחילה לא היתה לו סבלנות לזה, כי מיהר מאוד ללכת לדרכו. אמר לו הסוכן: שמע לי היטב, הלה אינו יודע שאתה נמצא כאן במטוס, כך שאתה יכול להתחמק ממצוה זו בקלות ואף אחד לא יידע. אני רק אומר לך שהוא זקוק לטובה זו ובידך לעשותה לו, אבל אם תבחר שלא לעשותה, אינך צריך אפילו להרגיש בחוסר נוחות, כי הלה אינו יודע.
הוא התלבט הרבה, ובסוף החליט לבחור בטוב. הוא קם לחפש את פלוני בעודו באמצע הטיסה, וכשמצאו אמר לו: הנה אני כאן ואני מוכן להתלוות אליך בהכנסך לארץ נכר ולסייע לך בכל מה שתצטרך.
הסוף היה, שכאשר נחתו בארה"ב, נאלצו להמתין בשביל המזוודות במשך שעה תמימה. נתברר לו אז שאילו היה בוחר ברע ומסרב להיות לו לעזר, לא היה מרוויח מזה כלום, כי היות שמן השמים נגזר עליו להמתין, הוצרך להמתין.
הרי צרכי האדם הם לא רק מזון, אלא גם זמן, ואם מן השמים נותנים זמן לאדם – יש לו, ואם אין נותנים לו – אין לו. האדם סבור שאם יקצץ מתפילתו, יהיה לו יותר זמן. שקר וכזב! מתי-שהוא, הוא יחזור לפרוע את הזמן שהרוויח עכשיו. האברך הבין אז, שעל ידי שבחר בטוב, חוץ ממה שלא הפסיד כלום, עוד הרוויח שכר בעולם הבא.
צריך להבין שכך הוא בכל צרכי האדם. כשהאדם מתבקש לעשות טובה, בדרך כלל הוא חושב לעצמו: אני מוכן לעשותה, אבל יודע אני שהיא תעלה לי במשהו, ואז הוא מצטדק לאמור: אינני מחויב לעשות לו תמיד טובות; פעם אחת יעשנה מישהו אחר. אכן, קשה לדון כל מקרה לגופו, אבל דבר אחד צריך להבין, תעקוב אחרי המתרחש ותראה שאם רצית להרוויח שלווה ורוגע, בסוף תקפה אותך טרדה אחרת ולא הרווחת כלום. לפחות אל תחיה כל חייך באותה טעות שמרוויחים מבחירה ברע. לא! אין מציאות בעולם להרוויח מבחירה ברע.
(הביננו)