סוכה לב
האם מותר לשלם ברב-קו עבור הכומר?
דרכיה דרכי נועם
סיפר נער להרה"ג רבי יצחק זילברשטיין: עליתי לאוטובוס בירושלים, ועלה לצידי כומר. כאשר הכניס את כרטיס הרב-קו כדי לשלם, נודע לו שהכרטיס ריק… כיום, בהרבה מחברות התחבורה הציבורית, אין אפשרות להטעין את הכרטיס באוטובוס, והגוי עמד נבוך אובד-עצות, כי לא ידע עברית, וגם כסף לא היה ברשותו, והנהג ביקש שירד מהאוטובוס. החלטתי להעביר את כרטיס הרב-קו שלי גם עבור הכומר, והוא הרבה להודות לי מקרב לב. שאלתי היא, האם עברתי על האיסור ליתן לנכרים מתנת חינם, הנלמד מהכתוב "לא תחנם"?!
והשיב לו הרב זילברשטיין שהנה אמרו במסכת גיטין (סא.) "מפרנסים עניי עכו"ם עם עניי ישראל מפני דרכי שלום", וכן נפסק ברמב"ם (מלכים סוף פ"י): "אפילו העכו"ם ציוו חכמים לבקר חוליהם, ולפרנס ענייהם בכלל עניי ישראל, מפני דרכי שלום, הרי נאמר: 'טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו' (תהילים קמה ט), ונאמר: 'דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום' (משלי ג יז). ובמצב זה, שלאותו נכרי לא היתה אפשרות לשלם על הנסיעה, הרי הוא נחשב כעני, ומותר ליתן לו צדקה מפני דרכי שלום. כמבואר במשנה (בפאה פ"ה מ"ד) ובשו"ע (יו"ד סי' רנג ס"ד) שעשיר שנקלע במהלך דרכו למצב בו לא נותר ברשותו כסף, רשאי ליטול צדקה, וכשיחזור לביתו אינו חייב להשיב את הכסף, כי בשעת קבלת הכסף היה נחשב לעני.