סוכה כט
איזו חמה השיב פנחס מעל בני ישראל?
בשביל ארבעה דברים חמה לוקה וכו' ועל נערה המאורסה שצעקה בעיר ואין מושיע לה
בפרשת פנחס אומרת התורה "פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל" (במדבר כה יא). נראה לפרש בדרך דרוש, על פי דברי הגמרא במסכת סוכה 'וליקוי חמה סימן רע הוא ליושבים במקום שלקתה, לפיכך, לקתה במערב סימן רע ליושבי מערב, לקתה במזרח סימן רע ליושבי מזרח'. ועוד אמרו שם ואימתי לוקה חמה מעל בני ישראל, כאשר נעשים ארבעה דברים, ואחד מהם זה נערה המאורסה שצעקה בעיר ואין מושיע לה. ועל פי זה נראה לפרש שהנה ביאר המהרש״א את הטעם שנערה המאורסה גורמת לליקוי חמה, משום שהצבור היה להם למנוע את העבירה ועצמו עיניהם מלראות, לפיכך הקב״ה עושה ליקוי מאורות לרמוז שזועם על כך. ועל פי זה נראה שנערה המאורסה לאו דוקא, אלא כל מי שהיה רודף אחר הערוה וסגרו הצבור את עיניהם, הקב״ה סוגר להם את החמה.
וא"כ יש לפרש שגם בפרשה עם זמרי שהיה רודף אחר הארמית, והרודף אחר ארמית קנאים פוגעין בו לבל יעבור העבירה, ואלמלא שהיה פנחס עושה להצילו מן החטא והורגו, הרי היה הקב״ה עושה ליקוי חמה מעל בני ישראל בעבור שסגרו עיניהם מלראות ולהציל את זמרי מן החטא. וזהו שנאמר ״השיב את ׳חמתי׳ מעל בני ישראל״, היינו שהקב״ה העמיד את חמתו, דהיינו החמה אשר ברא, מעל בני ישראל להביא את הליקוי מעל בני ישראל לבשר להם שסימן רע הוא להם, אך כיון שנקם פנחס את קנאתו, שוב אין סימן רע לבני ישראל בליקוי החמה, ולפיכך השיב הקב״ה את ״חמתו״ מעל בני ישראל.
(גנא דפלפלי)