סוכה יט
מדוע הכהנים היו מקדשים דווקא ידים ורגלים?
והטובל בו
התורה בסוף פרשת ויקהל (שמות לח ח) אומרת 'ויעש את הכיור נחשת ואת כנו נחשת במראת הצבאת אשר צבאו פתח אהל מועד'. ומפרש רש"י מה הם אותם המראות הצובאת – בנות ישראל היו בידן מראות, שרואות בהן כשהן מתקשטות, ואף אותן לא עכבו מלהביא לנדבת המשכן, והיה מואס משה בהן, מפני שעשויים ליצר הרע, אמר לו הקדוש ברוך הוא קבל, כי אלו חביבין עלי מן הכל, שעל ידיהם העמידו הנשים צבאות רבות במצרים.
אומר ר' מאיר חדש, אחרי התרומות של חָח וָנֶזֶם, הנשים האלה החליטו להקדיש את עצמם כולן לה'. הם אמרו אם אנחנו כולנו לה', אנחנו לא צריכות מראֹת. מראֹת אין בהם צורך, הפרישו את עצמם מחיי העולם הזה.
אמר הקב"ה למשה- תיקח את המראֹת ותעשה מהם כיור, למה כיור? אומר ר' מאיר חדש יסוד נפלא – כתוב בגמרא ביומא , שכל מי שמגיע לבית המקדש, צריך טבילה. חוץ מזה שהוא צריך טבילה, הכהנים לפני העבודה, צריכים קידוש רגלים וידיים , למה הם טבלו?
חוץ מעניין הטבילה, יש קידוש ידיים ורגליים, מה זה?
כותב הרמב"ן, למה מקדשים ידיים ורגליים?
זה מתחילת הגוף עד סופו. כיון שכהן גדול, כאשר הוא מברך, הוא מרים את ידיו למעלה, ובמצב כזה אצבעות הידיים, הם החלק הגבוה ביותר והחלק הנמוך ביותר, זה הרגליים. אם אני מקדש יד ורגל, אני מקדש את כל הגוף.
אבל הוא טבל מקודם במקוה? טבילה במקוה מסירה את הטומאה , הקידוש ידיים ורגליים, זה תוספת קדושה. יש הבדל בניהם .
טבילה זה סילוק הטומאה , קידוש ידיים ורגליים, זה קידוש החומר.
אומר הקב"ה למשה רבנו , קח מהם את המראֹת הצֹבאֹת ותעשה מהם כיור.
למה לעשות כיור ולא אדנים?
פשוט מאוד – כי הכיור נועד לקדש את האדם, המקוה נועד, להוריד ממנו את הטומאה , קידוש הידיים ורגליים, זה קידוש החומר
אומר הקב"ה למשה, אותם נשים צדקניות, שהורידו את עצמם מתאוות העולם ומקדשות את החומר, הם זרקו מעצמם את המראֹת, הם לא רוצות מראֹת , כי הם קידשו את החומר. מהנשים האלה תיקח את המראֹת הצֹבאֹת ומזה תבנה את הכיור, שנועד לקידוש החומר.
לכן אומר הקב"ה למשה רבינו , קח את זה ותעשה כיור!
הכיור אין לו מידות, למה אין לו מידות?
כי קידוש החומר, אתה לא יכל לתת לו מידות, כל אחד ואחד, כמה הוא מצליח לקדש את החומר.
לכיור הזה, אתה לא יכל לתת מידות, יש בן אדם, אם הוא לא אכל בננה היום, מבחינתו הוא קידש את החומר.
יש בן אדם שפרוש מכל ענייני העולם הזה, הוא אוכל רק פעמיים בשבוע, אז בשבילו לא לאכל בננה, זה לא ניסיון בכלל, הוא כבר נמצא יותר גבוה מזה. לקידוש החומר, אין מידות, כל אחד לפי דרגתו.
לכן אומר הקב"ה, תעשה את הכיור, כי זה נועד לתוספת קדושה, זה היסוד של הכיור.
הכיור, זה אותו דבר, שנעשה מהמראֹת הצֹבאֹת. אותם נשים, שהפרישו את עצמם, לא צריכות יותר מראֹת – אנחנו רוצים להדבק בהקב"ה.
(הרה"ג רבי ברוך רוזנבלום שליט"א)