סוכה יז
מדוע היה צריך שמואל להכיר את שבילי עירו נהרדעא?
בנהרדעא מתנו
יש לי שאלה: היה רופא מומחה שהיה גם גדול הדור, "רבנו שבבבל" (חולין צה:), שמואל – מדוע לא כינוהו רבי שמואל, האם נופל הוא בחשיבותו מהרופא דנן?!
סיפר המגיד מישרים הרה"ג רבי יעקב גלינסקי זצ"ל "הייתי פעם במסיבה אחת עם דוקטור משה רוטשילד הי"ו, מייסד בית הרפואה מעייני הישועה. נשאתי דברים, והזכרתי את מאמר שמואל: נהירים לי שבילי דרקיע כשבילי נהרדעא, עירו (ברכות נח:). ותמהתי: אני אינני יכול לומר שנהירים לי שבילי רקיע כשבילי בני ברק. עשרות שנים אני מתגורר בה, אך איני מכיר את רחובותיה! מהיכן הכיר שמואל את סמטאות עירו? לכאורה, לא היה עליו להכיר אלא את הדרך מביתו לבית המדרש!
"ושתי תשובות בדבר. הראשונה: שהיה ראש ישיבה, וממילא הוצרך לדפוק על פתחי נדיבים, והכיר כל הכתובות. והשניה, שהיה דיין מומחה לדיני ממונות, וממילא הכיר כל הבניות החריגות בעיר. זה הזיק את שכניו ברחוב פלוני בהיזק ראיה, ולזה לא נתנו לבנות על הגג… כולם הגיעו אליו, שיפסוק ביניהם בדיני תורה… התערב דוקטור רוטשילד ואמר: לדעתי הסיבה מפני ששמואל היה רופא (ב"מ פה:), ורופא חייב לדעת את כל רחובות וסמטאות העיר, שלא יתמהמה כשיקראוהו באופן בהול!…
על כל פנים, נחזור לעניננו: מדוע שמואל, שהיה גם ראש ישיבה, גם דיין מומחה וגם רופא נודע, לא זכה שיקראוהו: 'רבי שמואל', ומובא בגמרא על רופא שכן קראו לו רבי?!" – אלא שחשוב הוא משמואל האמורא! המשכתי ואמרתי – "אבל, רבותי, התשובה ניתנה לנו במשנה מפורשת! אבדת רבו ואבדת אביו, אבדת רבו קודמת, שאביו הביאו לחיי העולם הזה, ורבו מביאו לחיי העולם הבא (בבא מציעא פ"ב מי"א). מעתה, שמואל היה רופא שהביא את החולים לחיי העולם הזה, לכן לא כינוהו רבי. אבל יש רופאים שמביאים את חוליהם לחיי עולם הבא, ונאה לקרותם רבי!"…
(והגדת)