סוכה ב
מה היה המבחן שערך הגר"א מוילנא לתלמידו על מסכת סוכה?
מסכת סוכה
הגאון רבי ישראל משקלוב מספר על תלמיד מתלמידי הגר"א, שבא לקבל פני רבו בחול המועד סוכות, וביקש מרבו כי יעמידו במבחן על כל מסכתא דסוכה על פה.
היה זה אחר שקודם החג עורר הגאון את תלמידיו, על החובה להיות בקי בעל פה, לכל הפחות במסכת אחת, לבל יתבטל מתלמודו בלכתו בדרך או בשבתו בחושך.
אחד השומעים קיבל על עצמו ללמוד את מסכת סוכה, ואחר שלמדה פעמים הרבה, וגם הקדים להיבחן על ידי חבריו, שמצאו כי היא שגורה על פיו. או אז בא להבחן אצל רבו.
אותה שעה הסבו אצל הגר"א חבורה של תלמידי חכמים, ממקבלי פניו ברגל.
נכנס הצעיר ואמר לפני רבינו: "כבר למדתי מסכת סוכה, ואני יודע אותה על פה!"
שאלו רבינו: "הרוצה אתה שאשאלך איזה דבר במסכת זו ותענה לי?"
נענה התלמיד בחיוב ואמר: "הרי אני יודע אותה בעל-פה".
אך הנה שאלה אחת שאלו הגאון, וגם אותה לא ידע להשיבו.
ומה היתה שאלת הגר"א?
כמה מחלוקות יש במסכת זו בין רבי מאיר ורבי יהודה, ובין רבי עקיבא לרבי טרפון? כמה מחלוקות בין אביי ורבא וכמה בין רב פפא לרב הונא? ועוד כהנה וכהנה…
לא פלא כי התלמיד, אשר לא ציפה למבחן מסוג זה, נותר פעור פה.
פתח רבינו, והחל מונה את מספר המחלוקות אחת לאחת, וציין כמה פעמים הלכה כתנא או אמורא זה, וכמה פעמים הלכה כחברו. כך ישב וניתח את המסכת לנתחיה, על מספר סוגיותיה ושיטותיה, ואף הזכיר כמה דינים יש בה מתוספתא וירושלמי.
כשבא הגר"א למנות את מספר ההלכות הנידונות בתלמודים [בבלי, תוספתא וירושלמי] בעניין סוכה, העלה כי מספר הסוכות הנזכרות כ'פסולות' עולה מנין "סכה" – חסרה, ללא ו', ומספר הסוכות הכשרות עולה למניין "סוכה" מלאה.
ומוסיף על זה בעל השמועה, הג"ר ישראל משקלוב: "וכך היתה בקיאותו בכל התלמוד בבלי וירושלמי, ובכל התורה כולה!"
(מתוך "הגאון")
חסידים מספרים שרבי נפתלי מרופשיץ היה כל ענינו חג הסוכות. בכל ימות השנה, בכל שיחה ששוחחו עמו בכל נושא שהוא, סיבב את השיחה לבסוף שתגיע למצוה האהובה עליו, מצוות סוכה. הוא נהג לבנות סוכה שיש בה שאלה הלכתית. יש דעות שבכל שנה בנה עם בעיה אחרת ויש דעות שבכל שנה עם כמה שאלות. וכל כך למה? הוא רצה שכל אדם שיכנס לסוכתו, ידון עמו בכשרות הסוכה ובצדדי הדינים, וכך ידברו על הלכות סוכה ויעיינו בדיניה, כי דבר שמחבבים אותו מדברים עליו ועסוקים בו.
עוד אמרו עליו על רבי נפתלי מרופשיץ, שהיה עוסק בלימוד מסכת סוכה בכל ימות השנה, ואמר שזו סגולה שישרה השלום בתוך ביתו וכפי שהמליץ ה"תפארת שלמה" על המשנה "מי שהיה ראשו ורובו ושולחנו בתוך הבית" מי שהוא עסוק ראשו ורובו בלימוד מסכת סוכה – זה שולח לו ברכה לתוך הבית.
(הרב מרדכי שטוב)