אליעזר (לייזר) רוט
אחד מבאי ביתו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, היה תלמידו החביב הג"ר משה סחייק, שבימים האחרונים סיפר לנו על הקשר המיוחד שלו עם מרן זצ"ל, ובס"ד נפרסם את הדברים במאמר נפרד ומורחב.
היום צפוי הרב סחייק לקיים מצווה נדירה מאוד של ביעור כלאיים, ומעשה שהיה כך היה.
בחצר הבניין המשותף בו מתגורר הרב סחייק, יש כרם ענבים המורכבת משמונה עצי גפן, ולצדם עצי פרי נוספים.
בא אחד השכנים ושתל נענע בסמוך, ומאחר ולנענע יש דין של תבלין, הרי יש בזה משום כלאי הכרם, וכשהתברר הדבר לשכנים נהיה בלגאן גדול.
הרב סחייק ששמע על כך מיהר לרוץ לחצר ולקטוף את הנענע, כדי להינצל מאיסור כלאיים, ולאחר מכן פנה לגדולי התורה העוסקים ובקיאים בהלכות של המצוות התלויות באץ כדי לברר כיצד עליו לנהוג בעצי הגפן עצמם.
"בדרך כלל כשיש כלאיים לא צריך לעקור את העץ אלא מספיק רק להשמיד את הפירות. אבל אם הכלאיים התקיימו מאז שהפרות היו קטנים משיעור של 'פול הלבן', ועד שהבשילו לכדי אכילה, או אז העץ עצמו נאסר בהנאה וצריך לתלוש אותו ולשרוף אותו כליל.
"היינו צריכים לברר קודם כל את הפרטים הטכניים, מתי בדיוק נשתלה הנענע, מה היה גודל הפרי בזמן ההוא, מה מהמרחק המדויק בין גבעולי הנענע לעץ הכי קרוב ומה המרחק לעץ הכי רחוק.
"עשינו שרטוט של החצר, עם מיפוי מדויק של כמה מטרים וסנטימטרים בין עץ לעץ ובינם לבין הנענע, וכך הלכנו לשאול את הרבנים שישבו וניהלו דיון מאוד מורכב כיצד לנהוג בעצי הגפן הללו.
"כי למעשה יש כאן בעיה גדולה. מצד אחד הנענע רחוקה מהכרם מרחק של ארבעה מטרים ושמונה סנטימטרים. לפי רבי חיים נאה יש כאן שיעור של יותר משמונה אמות ואין בכלל חשש של כלאי הכרם. מצד שני, לפני החזון איש זה כלאי הכרם מדאורייתא.
"הבעיה גדולה עוד יותר כי לעקור עץ זה איסור של 'בל תשחית'. התורה אוסרת עלינו לעקור עצי פרי. מצד שני לקיים עץ של כלאיים זה גם איסור… אז מה עושים?
"האמת שיש לזה פתרון, וכך אנחנו עומדים לעשות. מביאים גוי שיעקור את העץ, כך אנחנו לא מקיימים את העץ אבל גם לא עקרנו אותו ולא עברנו על 'בל תשחית'.
"עם זאת, זה לא רק דיון כללי לגבי כל הכרם, אפילו לפי החזון איש, לגבי חלק מהעצים הדבר תלוי במחלוקת ראשונים. יש עץ אחד שהוא מחוץ לכרם, האם הוא נחשב 'זנב' לכרם ונאסר יחד איתו או לא? יש עוד שאלות ולכל אחד מהעצים יש מעמד הלכתי שונה לפי חלק מהראשונים.
"ואכן היה ממש 'מושב בית דין' נפרד על כל אחד מהעצים, הנושא הסעיר את העוסקים בהלכות אלו בימים האחרונים, ורק לאחר שקיבלנו הדרה ברורה מה לעקור, מה לא לעקור, ואיל לבצע את העקירה בפועל, אנחנו יוצאים לדרך ועוקרים את העצים שעליהם נפסק כי יש לעקור אותם.
"האמת שהמצב הזה מצער, כי יש כאן מכשול של כלאי הכרם, אבל מצד שני אנחנו זוכים לקיים מצווה מאוד נדירה של ביעור כלאיים, ואנחנו שמחים על הזכות שנפלה בחלקנו.
"יהיו שיאמרו שזה ניסיון", מסכם הרב סחייק, "כי באמת העצים עמוסים בענבים טעימים ומיוחדים במינם, ענבים אורגניים מזן 'איזבלה', איכותיים שמהם מפיקים מדי שנה יין ערב במיוחד, אבל מבחינתנו זאת כמובן לא שאלה. על ההתעסקות שלנו עם עצי הפרי היא כדי לקיים את המצוות התלויות בארץ, וגם עכשיו אנחנו זוכים לקיים מצווה נדירה וחשובה מאוד של ביעור כלאיים".
בקרוב יתפרסם אי"ה הריאיון המלא והמרתק על הקשר העז של הרב סחייק עם מרן הגרא"יל זצ"ל.