יומא פו
לכל אדם יש תלמידים!
היכי דמי חילול השם רבי יוחנן אמר כגון אנא דמסגינא ארבע אמות בלא תורה ובלא תפילין
יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל (במדבר כ' יב) , החטא של משה רבינו היה שמנע קידוש שם שמים, שמנע מקהל ישראל את הלימוד שיכלו ללמוד מזה.
והתנא אומר (אבות פ"ה מי"ח) "כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו וכל המחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה". ונראה שאין ממוצע – איננו בכלל מזכה ואיננו בכלל מחטיא – זה לא יתכן, כי כל אחד יהי' מי שיהי' יש לו תלמידים, ואחר מאה ועשרים יראו לו חשבון של תלמידים הרבה מה שבחייו לא חלם מעולם שהוא ה"רבי" שלהם, כי הלא רואים את הליכותיו והנהגתו, וכך באופן ישיר או בעקיפין הוא משפיע ומלמד לאחרים, כאשר אדם הולך ללמוד וחבירו רואה אותו ואומר לעצמו הלא אני לא גרוע ממנו למה אני מוותר על זה, הרי הוא משפיע עליו לטובה, וה"ה להיפך, "ר' יוחנן אומר היכי דמי חילול ה' דמסגינא ד' אמות בלא תורה ובלא תפילה" (יומא פו ע"א), משום שאז איש פשוט לומד ק"ו לעצמו, אם לר' יוחנן מותר ללכת ד' אמות בלא תורה ובלא תפילה, אם כן לי מותר לוותר לגמרי על הלימוד.
ולא לחינם מתפלל כל אחד "ותן בלבנו להבין ולהשכיל ללמוד וללמד לשמר ולעשות", כי זה ברור שכל אחד מלמד לאחרים! וכמו שאחד בונה ומקים בית חרושת גדול וכל שנה נופלים אחוזים גדולים אל חלקו, כן יש לכל אחד רווחים ממה שישראל עושים בזכות השפעתו.
ואצל ירבעם בן נבט נאמר "על חטאות ירבעם אשר חטא ואשר החטיא" (מ"א טו ל), הלא גם להחטיא הוא חטא, ומה חזר הכתוב וחולק לשנים "חטא והחטיא", אלא ש"חטא" הוא חשבון החטאים שעשה בעצמו, ו"החטיא" הוא האחוזים שהוא מקבל מה'בית חרושת שלו'!
"ומצדיקי הרבים ככוכבים לעולם ועד", מה מבטיח את האדם להיות ככוכבים "לעולם ועד", אם הוא ממצדיקי הרבים! ולהיפך "המחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה", שהרי איך יכול הוא לשבת בגן עדן כאשר תלמידיו נפוצים בכל הארץ, איך אפשר לעשות תשובה שבכל פעם חדשים לבקרים נולדים לו סיבות נוספות לעשות תשובה.
והגע עצמך, משה רבינו רבן של ישראל שנאמר עליו "צדקת ד' עשה ומשפטיו עם ישראל" (דברים לג כא), כל הזכויות של כלל ישראל נזקפות לזכותו, ומכ"מ בפעם אחת ויחידה שחסר היה איזה לימוד שהיה יכול ללמד לכלל ישראל כבר נאמר "יען לא האמנתם בי להקדישני". כמה צריך כל אחד להזהר ולדקדק אולי גורם על ידי מעשיו חילול שם שמים, אולי היה יכול לקדש שם שמים ללמד לאחרים לשמור ולעשות! (עפ"י דברי אגדה)
(פניני אי"ש)