יומא סד
מה היה תפקידו של מרן הגר"ח קנייבסקי באפיית המצות?
כגון שהיה לו חולה בתוך ביתו
בספר דרך שיחה מספר הרה"ג ר' אליהו מן שמרן הגר"ח קנייבסקי אמר לו שהוא הולך לאפיית מצות, ואמר לו ר' אליהו ששמע בשם הגה"צ ר' שמואל הומינר זצ"ל שאמר כי אף כשהולכים אל הרב לשאול שאלה, צריך לומר קודם קפיטל תהילים… ואמר הגר"ח: זה נכון מאוד, העולם אומר על הגמרא (ב"ב קטז.) "מי שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים", שאין הכוונה שהחכם יבקש רחמים על החולה, אלא ההולך אצל החכם יבקש עליו רחמים. [ובמאירי (כ"ב שם) כתב: ילך אצל חכם וילמוד הימנו דרכי התפלות ויבקש רחמים"]. בהזדמנות אחרת כשדיבר עם הגר"ח שאמר לו היום אופים מצות, שאל ר' אליהו אם צריך להתפלל על זה, וענה הגר"ח: ודאי צריך להתפלל על זה. למחרת שאל ר' אליהו להרב איך הייתה אפיית המצות אתמול. וענה הגר"ח שברוך ה' היה כשורה, והוסיף: אמרתי להם שאם יבוא משיח יצטרכו לאפות שוב, כי המצות טמאים ויצטרכו להטהר ולאפות מחדש. כשאפינו מצות, גיסי הג"ר שאול ברזם זצ"ל היה הממונה, שאלתיו ומה תפקידי, וענה: אתה תגיד תהילים !
(דרך שיחה)
מספר הגאון ר' ראובן קרלנשטיין זצ"ל לפני שנים עמדתי לפני ניתוח קשה באמריקה. כדרך העולם שהולכים לצדיקים לבקש מהם ברכות – "כל שיש לו חולה בתוך ביתו, ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים" (ב"ב קטז.) – החלטתי גם אני לקבל ברכה מצדיק. קמתי ונסעתי לירושלים. באתי לעיר העתיקה, לישיבת 'אש התורה' לבקש ברכה. כי בישיבה ההיא ישב ולמד יהודי, ודאי שמעתם עליו – ר' אורי זוהר.
אני נכנס לבית המדרש, הוא יושב עם טלית ותפילין כמדומני, לומד בהתמדה עם החברותא. לא רציתי להפריע באמצע, המתנתי לרגע שיקום ממקומו, ואז ניגשתי אליו ואמרתי: ר' אורי תשמע, אני צריך לעבור ניתוח לא קל בארצות הברית. אני הולך לצדיקים, וגם אליך אני בא עכשיו לקבל ממך ברכה.
הוא הסתכל עלי בתימהון: "ר' ראובן, טעית בכתובת, אינני נותן ברכות. לשם כך צריך ללכת לצדיקים, לחכמים, לא אלי. אף אחד לא מבקש ממני ברכות!".
ר' אורי, אני מגיע מבני ברק במיוחד, לקבל ברכה ממך – התחננתי.
"תהיה בריא, מה אתה רוצה ממני? מה נטפלת אלי?", התחנן הוא [וכבר אמר "תהיה בריא"…].
תשמע, אמרתי לו, זה לא יעזור לך. אני נוסע פעמיים בשבוע מבני ברק לבת ים, ובדרך עובר בכביש גהה. ובכביש גהה – אומרים שעוברים בו שישים ריבוא איש מדי יום, וגם אם פחות משישים ריבוא לא נורא. ועל הכביש, באחד הצמתים, תלוי שלט ענק, כפליים או שלוש פעמים מבית המדרש הזה, אותיות ענקיות, כל אות מטר ויותר. לא שייך לא לראות את השלט. ומה כתוב בו? שפתים יישק: "אורי זוהר, אחרי הכל, גלה לנו הכל, מדוע עזבת את הכל?".
אמרתי לו: ר' אורי, אם זכיתם לקדש שם שמים אני צריך ברכה מכם. הוא נתן את הברכה שלו.
(יחי ראובן – הגדה של פסח)