יומא מט
מדוע שמר קורח את מפתחות אוצרותיו על פרדות לבנות?
דאמר רבי חנינא מעולם לא שאלני אדם על מכת פרדה לבנה וחיה
הגמרא בסנהדרין (קי.) אומרת שקורח היה כה עשיר, עד ששלוש מאות פרדות לבנות נשאו את 'מפתחות' בתי אוצרותיו! המהרש"א שם מבאר, מדוע הקפיד קרח שיהיו אלו דווקא פרדות לבנות, כי מכתה של פרדה לבנה מסוכנת ביותר, ויכולה להמית! מעתה, הפקיד קרח את מפתחות אוצרותיו על גבי פרדות לבנות, כדי שאיש לא יוכל להתקרב אליהן, הוא הבין כי די בכך שאדם אחד יתקרב אל אחת הפרדות הללו כדי ליטול משהו ממונו, יקבל בעיטה וימות כדי שהדבר יתפרסם בקרב ישראל, ואיש לא יהין עוד לשלוח יד בממונו.
בספר אוצר פלאות התורה על הפסוק 'ויקרא אל משה' (ויקרא א א) הביא את המשנה בסנהדרין (צ.) שאומרת 'ואלו שאין להם חלק לעולם הבא וכו' והלוחש על המכה ואומר 'כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך'. ובגמרא שם (קא.) אמרו 'רבי חנינא אמר אפילו ויקרא אל משה'. ובפשטות ההסבר הוא שלא רק פסוק שיש בו שם ה' וביזיון הוא להזכירו סתם כך, אלא גם פסוק שאינו מדבר מעניני רפואה כלל ומבקש להתרפא בזכות דברי התורה, דבר אסור הוא, כיון שאסור להתרפאות בדברי תורה.
ויש לציין דבר חידוש שכתב הרה״ק רבי יצחק אייזיק מקאמארנא זי״ע בספרו ׳היכל הברכה׳ וזה לשונו: ״אמר מרן רבי ישראל בעל שם טוב שכל הרפואות למד מפסוק ׳ויקרא אל משה'. ולפי דבריו יש לומר שרבי חנינא למד זאת דווקא מפסוק זה, אף שאין בו מפורש שום מחלה, כיון שלפי דברי הבעל שם טוב זי״ע ישנם בפסוק זה סודות נפלאים ורזין עילאים בענייני רפואה, וסוד ה׳ ליראיו. ולכך למד רבי חנינא מכאן דוקא שאין ללחוש על המכה. וציין הרה״ג רבי אברהם אונגער שליט״א, לדברי הגמרא במסכת יומא (מט.) ״ומאי שנא רבי חנינא, משום דבקי ברפואות הוא, דאמר רבי חנינא, מעולם לא שאלני אדם על מכת פרדה לבנה וחיה״. ולפי זה מובן שרבי חנינא שהיה בקי ברפואות, וידע שבפסוק ׳ויקרא אל משה׳ יש סודות נפלאים בעניני רפואה, לכן הוא זה שאמר שאסור להשתמש בפסוק זה לצורך רפואה.
(אוצר פלאות התורה ויקרא)