יומא ג
כיצד הספיד הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל את הג"ר יחזקאל אברמסקי זצ"ל?
עשה לך שתי חצוצרות
הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל בהספידו את הג"ר יחזקאל אברמסקי זצ"ל, תמה מפני מה באמת "לא חמור אחד מהם נשאתי" (במדבר טז טו), הלא המלך רשאי להטיל מס על העם כרצונו, ולמשה רבינו היה דין של מלך כמו שמצינו בפרשת "עשה לך שתי חצוצרות", שהגמרא (יומא ג:) אומרת שהיה צריך לעשותם משלו. ותימה, הלא כל ענין החצוצרות היה משום כבוד המלכות של משה וכדברי המדרש רבה (במדבר פט"ו) המובאים ברש"י (במדבר י ב) על הפסוק, "עשה לך, שיהיו תוקעין לפניך כמלך, כמו שנאמר ויהי בישורון מלך". אם כן יותר היה ראוי משום כבוד המלכות שיהיו משל הציבור. והסביר ר' משה, שיש הבדל גדול בין משה רבנו לשאר המלכים. שמלכותו של משה לא נבעה מכח "מינוי" רק ממילא באה, על ידי "כח התורה" שבו. כיון שכך, לא יכל להנות משל אחרים, כדי שלא תהא התורה קרדום לחפור בה בכבוד וטובות הנאה מן הציבור.
והמליץ הגר"מ פיינשטיין על הגר"י אברמסקי: שכמו שמשה רבינו לא היה צריך מינוי למנהיגותו, וכן מצינו בגדולי הדור, שאינם זוכים למעמדם מכח מינוי כלשהוא, אלא על ידי תורתם בלבד, ולא משנה אם משמשים הם כרב עיר גדולה או קטנה, או בכלל לא. דוגמא לכך מצינו ברבי יחזקאל, אשר כל גדולתו לא היתה תלויה כלל ועיקר בעיר סלוצק המעטירה, אשר על כס רבנותה ישב. שכן גם קודם לכן, בכהונתו כרבה של סמילוביץ הקטנה, כמו גם אחר כך, ביושבו בלונדון על כס הדיינות בלבד, ואף בארץ ישראל כאשר לא כיהן בשום רבנות, היה הגאון רבי יחזקאל אותו גדול הדור. כי רק התורה שלמד היא שהכריזה עליו בראש חוצות, והיא היא המלוכה היותר גדולה שיש.
(אגישמקע ווארט – נחלת צבי)