שאלה: כשאוכלים פת במקום אחד, וממשיכים את הסעודה במקום אחר (כדי שלא יהא חמץ ליד כלי הפסח), האם אפשר לברך ברכת המזון במקום השני, או חייב דוקא לחזור למקום הראשון?
יסוד השאלה הוא, שכמו שמצינו לענין שיעור כדי שביעה, שגם שאר הדברים מצטרפים לפת לחיוב ברכת המזון מה"ת, שמא זה מספיק גם לענין לברך שם ברכת המזון.
תשובה: מסתימת השו"ע (ס' קפ"ד) שכתב שאם אכל פת במקום אחד ועבר למקום אחר, אם אוכל פת במקום השני מברך שם (ועי' משנ"ב ס"ק ט' שאפילו פת כל שהוא סגי), משמע שצריך דוקא אכילת פת שם ולא שאר דברים, וא"כ לכתחילה צריך לחזור למקום הראשון שאכל שם פת כדי לברך שם ברכת המזון (וכן הורה הגר"נ קרליץ זצ"ל).
ואם לא יכול לראות המקום הראשון מהמקום השני, וא"כ הכל נחשב למקום אחד, כיון שהוא תחת גג אחד. ועצה טובה לכך, שלפני שגומר לאכול הפת, ישאיר חתיכה אחרונה של פת בתוך פיו, ויעבור למקום השני, ויבלע שם, דהרי עיקר שם אכילה הוא הבליעה ולא הלעיסה (וכמו שמצינו לענין שיעור כדי אכילת פרס, שמתחיל מזמן הבליעה הראשונה) והיות שבלע משהו, ואפילו פחות מכזית (וכמשנ"ב הנ"ל) במקום השני, יכול גם לברך שם ברכת המזון.
(הגאון רבי יהודה אריה הלוי דינר שליט"א, גיליון 'מים חיים')